anoshaaa anoshaaa .

anoshaaa

مزرعه سالمندان منطقه ۱۳ تهران راه‌اندازي شد

شهردار منطقه۱۳ تهران از احداث اولين مزرعه آموزشي سالمندي طي روز‌هاي آتي خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعي يكتاپرس، محمد هادي علي‌احمدي، شهردار منطقه۱۳ گفت: تكريم شهروندان و به ويژه سالمندان و تلاش براي ارتقاي كيفيت زندگي آنها از جمله دغدغه هاي مهم مديريت شهري بوده و برنامه ريزي هاي مديريت شهري بر پايه احصاي نيازمندي هاي شهروندي و افزايش توانمندي هاي آنها صورت مي پذيرد.

مقالات بيشتر: بيماري پاركينسون در سالمندان

وي افزود: در اين بين آموزش به سالمندان به منظور گذران هدفمند اوقات فراغت، همراه با ايجاد لحظات مفرح از اهميت ويژه اي برخوردار است، لذا احداث مزرعه هاي آموزشي سالمندي در دستور كار قرار گرفته است.

به گفته شهردار منطقه۱۳، جانمايي اين مزرعه آموزشي در گام اول در بوستان هاي سيمرغ و پيروزي واقع در نواحي۲ و ۳ در نظر گرفته شده است كه در آينده در سطح منطقه و همچنين بوستان سرخه حصار گسترش خواهد يافت. 

وي يادآور شد: اين برنامه به زودي به همت كارشناسان مركز تحقيقات، آموزش و مشاوره فضاي سبز جهت ارائه خدمات آموزشي علمي و عملي شامل آموزش كاشت انواع گياهان دارويي، سبزيجات و ... به سالمندان اجرا خواهد شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۴۰:۱۳ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

ايران در سه دهه آينده ركورد سالمندي را مي‌زند

جمعيت سالمندان كشور به شدت در حال افزايش است تا جايي كه پيش بيني مي شود طي سه دهه آينده سرعت سالمند شدن را در دنيا ركورد خواهيم زد.

دكتر صالح قاسمي درباره بحران پيري جمعيت به قدس آنلاين مي گويد: مقوله سالخوردگي جمعيت چالشي است كه به سرعت گريبان كشورمان را خواهد گرفت. ايران امروز يك كشور ميانسال است و به سرعت به سوي سالخوردگي جمعيت حركت مي كند . در واقع نسبت جمعيت سالمندان كشور به شدت در حال افزايش است تا جايي كه پيش بيني مي شود طي سه دهه آينده سرعت سالمند شدن را در دنيا ركورد خواهيم زد.

وي ادامه مي دهد: اين موضوع پيامدهاي بسيار گسترده اي در ساختارهاي مختلف جامعه دارد كه اصلي ترين آن ها در حوزه اقتصاد، اجتماعي، خانوادگي، سياسي و امنيتي است.

در واقع روند سالخورده شدن جمعيت مختص كشور ما نيست و در همه كشورهاي جهان در حال رخ دادن است اما اين روند در ايران داراي دو ويژگي است:

مقالات بيشتر:مشكلات بينايي سالمندان

اول اين كه سرعت سالخورده شدن جمعيت ايران بسيار بالاست تا حدي كه پيشي بيني مي شود به زودي ركورد سرعت سالخورده شدن در ايران ثبت شود و دوم  اين كه كشورما پيش از آن كه به رشد و توسعه اقتصادي برسد، سالخورده و سالمند خواهد شد كه اين اتفاق سبب شده پيامدهاي سالخوردگي جمعيت در ايران چندين برابر پيامدهاي سالخوردگي جمعيت در ساير كشورهاي دنيا باشد.

دكتر قاسمي درباره سياست هاي جمعيتي ديگر كشور ها مي گويد: سياست گذاري و قانون گذاري جمعيتي اتفاقي نيست كه ويژه ايران باشد بلكه در تمام دنيا دارد اتفاق مي افتد. به طور مثال در دنيا، سياست هاي جمعيتي براي مقابله با سالخوردگي جمعيت اعمال مي شود به طوري كه قوانين و آيين نامه ها به سرعت به اجرا در مي آيند تا دو اتفاق مهم را رقم بزنند به اين معني كه ابتدا دوران سالمندي فعال، پويا و سالمي را براي جمعيت سالمندي با عنوان سند سالمندي بوجود مي آورند و پس از آن براي جمعيت انبوهي كه به سن بازنشستگي رسيده اند، با افزايش مواليد و مهاجرپذيري، جمعيت جايگزين فراهم مي كنند.

اين پژوهشگر جمعيت ايران و جهان درباره سياست هاي كلي جمعيت ايران تصريح مي كند:  سياست هاي كلي جمعيت را در سال 93 داشتيم اما متأسفانه با بي توجهي دولت تدبير و اميد به اجرا در نيامد و قانون جواني جمعيت پايان سال 99 در مجلس تصويب و در دولت سيزدهم ابلاغ شده است.

او درباره اهداف قانون جواني جمعيت مي گويد: اين قانون براي مقابله با پديده سونامي سالمندي هدفگذاري شده و در صدد است با ارائه تسهيلاتي از جمله معافيت ها و مرخصي ها و امتيازات ديگر، موانع فرزندآوري را از پيش پاي زوج هاي جوان بردارد.

قاسمي اجرايي شدن قانون جواني جمعيت را در بستر اصلاح نگرش جامعه به فرزند و فرزندآوري مي داند و معتقد است در اين زمينه بايد اصلاح فرهنگ اتفاق بيفتد. فرهنگي كه سبك زندگي دوستدار خانواده را تبيين كند بنابراين زيرساخت لازم براي تحقق اهداف قانون جواني جمعيت نيازمند يك جنبش فرهنگي- رسانه اي- بومي است.

 

وي اظهار اميدواري كرد كه دولت سيزدهم با به كارگيري ابزارهاي فرهنگي- هنري- رسانه اي و همچنين با فعال كردن نظام برنامه ريزي اقتصادي كشور در حوزه حوزه فرهنگسازي و اعطاي مشوق هاي مالي، خانواده ها را به فرزندآوري ترغيب كند تا پيامدهاي سونامي سالمندي جمعيت ايران به حداقل برسد.

مقالات ديگر:بهترين وكيل غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۳۳:۰۱ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)