anoshaaa anoshaaa .

anoshaaa

کتابی درباره هنر کاشی هفت رنگ شیراز منتشر شد

شیراز- ایرنا- کاشی هفت رنگ با نقش‌های گل وبته و پرنده و فرشته، بخشی ازمعماری درون و بیرون خانه‌ها وبناهای شیراز بود که اینک در قاب‌های کوچک برخی بناها نمود دارد؛ کتابی درباره این هنر روانه بازار شده است.

هادی سیف در کتاب" آن از قصه خواب پرواز فرشتگان" با عنوان فرعی شیراز میعادگاه رنسانس هنرهای مردمی ایران به موضوع کاشیگری و کاشی نگاری یا کاشی هفت رنگ پرداخته است.

نویسنده در آغاز این کتاب در نوشته‌ای طولانی که به نظر می‌رسد مقدمه باشد با نثری سنگین و آمیخته با خیال و واقعیت و خاطره به انگیزه‌های خود برای نگاشتن این اثر پرداخته است.

مقالات بیشتر:بهترین گلفروشی شهرک غرب

هادی سیف نوشته است: اول بار نام خالق مجلس کاشی هفت رنگ جنگ رستم و دیوسفید را از زبان حاج باقر جهانمیری شنیدم اوکه در یکی از دیدارهایش با پدر در موزه با بیانی از سر قدرشناسی اعتراف کرد اگر در روزگار بنای ارگ کریمخان، نقاش و کاشی پزی به حق استاد کار چون خدا بیامرز آقا بهرام کاشی پز همت به خرج نمی‌داد در نقاشی مجلس باشکوه نبرد رستم و دیو سفید برای نصب بر سردر ارگ کریمخان و رستم دستان را با چنان جلال و شکوهی به جنگ با دیو سفید نمی‌فرستاد حاشا که نقاشی بر کاشی های هفت رنگ در شیراز ما به چنین جایگاهی می‌رسید.هیهات که قدر خودش و خاندان کاشی پزش ناشناخته ماند.

در بخش دوم کتاب، نویسنده با همان نثر پرتکلف به زندگی آقا بهرام کاشی پز و معاصرانش همچنین به شرح کاشیکاری در بناهای مهم شیراز پرداخته  است.

در پشت جلد کتاب آمده است: در اثر حاضر با مدد از نقل راویان و رهروان صادق و شریف ، نقش کارساز و ماندگار هنرمندان گمنام عابد و عاشق شیراز، خاندن کاشیگر و کاشی نگار(مروجان نقاشی بر کاشی های هفت رنگ) به راهبری استاد آقا بهرام شیرازی خالق مجالس باشکوه نبرد رستم با دیو سفید بر سر در ارگ کریمخانی در برپایی رنسانس هنرمای مردمی ایران در قرن چهاردهم هجری موردبررسی، نقد و شناسایی قرار گرفته است.   

این کتاب را انتشارات روزنه و سازمان فرهنگی،اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز منتشر کرده اند.

کتاب دارای عکس هایی سیاه و سفید از کاشیکاری و بناهای مشهور شیراز است.   


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۰:۲۱ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)