anoshaaa anoshaaa .

anoshaaa

۲۰ ميليون نفر به جمعيت سالمندان كشور اضافه مي‌شود

معاون پرستاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: تا ۲۰ سال آينده ۲۰ ميليون سالمند به جمعيت سالمندان كشور اضافه مي‌شود.

مقالات بيشتر:آسايشگه سالمندان

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از مهر، عباس عبادي با بيان اين‌كه كاهش رشد جمعيت تا ۲۰ سال آينده كشورمان را با مشكلات بيماري‌هاي مزمن روبرو خواهد كرد، اظهار كرد: در اين مدت بيش از ۲۰ ميليون سالمند به جمعيت سالمندان افزوده مي‌شود.

مقالات ديگر:تشريفات ترحيم تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۰۶:۱۱ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

باورهاي نادرست در رابطه با ورزش كردن سالمندان

سيمرغ:ورزش كردن براي سالمندان فوايد زيادي دارد اما متاسفانه باورهاي غلطي بر ضد آن در بين مردم رواج پيدا كرده است

1- ما كه پير مي‌شويم، فايده اي ندارد!

فعاليت بدني منظم به شما كمك مي‌كند جوان‌تر به نظر برسيد، سرپا بمانيد و احساس شادابي كنيد. همچنين خطر ابتلا به بيماري‌هاي گوناگون را هم كاهش مي‌دهد. پس ورزش براي سالمندان هم مفيد است.

2- ممكن است خطر ناتواني و آسيب‌ديدگي را افزايش دهد!

ورزش كردن به طور منظم مي‌تواند نيرو و استقامت شما را تقويت كند. جلوي از دست رفتن توده استخواني را مي‌گيرد، تعادل بدن را بهبود مي‌بخشد و در حقيقت از شما در برابر آسيب‌هاي استخوان‌ها و مفاصل محافظت مي‌كند.

3- توانايي ورزش كردن گذشته را نداريم!

دگرگوني‌هاي هورموني، سوخت‌وساز، تراكم استخوان‌ها و توده‌ عضلاني در سالمندي به اين معناست كه كاركرد بدن شما كاهش پيدا مي‌كند ولي نكته اصلي اين است كه اگر اهداف خود را با توجه به سن‌تان تعيين كنيد و از خودتان توقع خيلي بالايي نداشته باشيد، موفق خواهيد شد.

مقالات بيشتر:خانه سالمندان

4- براي انجام حركات ورزشي زيادي پير شده‌ايم!

هيچ‌وقت براي فعال بودن و تقويت سلامت خود پير نيستيد. بزرگ سالاني كه ديرتر سراغ ورزش رفته‌اند، با پيشرفت بيشتري نسبت به جوانان مواجه شده‌اند. پس اين باور نادرست را كنار بگذاريد و با رعايت ايمني و انجام فعاليت‌هاي ملايم، ورزش كردن را آغاز كنيد.

5- تمام بدن‌مان درد مي‌كند!

تحرك داشتن مي‌تواند به شما براي مهار درد كمك كند و نيروي‌تان را افزايش دهد. بسياري از سالمندان پي برده‌اند كه فعاليت منظم نه تنها جلوي كاهش نشاط ناشي از پيري را مي‌گيرد، بلكه آن‌ها را تقويت هم مي‌كند.

مقالات ديگر:شيشه بري شهرك غرب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۳۷:۵۲ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

نوشيدن قهوه ريسك ابتلا به آلزايمر را كاهش مي دهد

نتايج يك مطالعه طولاني مدت نشان داده است كه نوشيدن مقادير زياد قهوه ممكن است احتمال ابتلا به بيماري آلزايمر را كاهش دهد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساينس ديلي، محققان دانشگاه اديت كوان استراليا در مطالعه اي به بررسي اين موضوع پرداختند كه آيا مصرف قهوه بر ميزان زوال شناختي بيش از ۲۰۰ استراليايي در طول يك دهه تأثير گذاشته است يا خير.

دكتر «سامانتا گاردنر»، محقق اصلي اين مطالعه، گفت: «نتايج نشان داد كه بين قهوه و چندين نشانگر مهم مرتبط با بيماري آلزايمر ارتباط وجود دارد.»

مقالات بيشتر:آلزايمر و سالمند

او گفت: «ما دريافتيم شركت‌كنندگاني كه هيچ اختلالي در حافظه نداشتند و در ابتداي مطالعه مصرف قهوه‌شان بيشتر بود، با خطر كمتر ابتلا به اختلالات شناختي خفيف كه اغلب قبل از بيماري آلزايمر روي مي دهد، يا ابتلا به بيماري آلزايمر در طول مطالعه روبرو بودند.»

محققان دريافتند نوشيدن قهوه بيشتر نتايج مثبتي در رابطه با حوزه‌هاي خاصي از عملكرد شناختي، به‌ويژه عملكرد اجرايي كه شامل برنامه‌ريزي، خودكنترلي و توجه است، داشت.

همچنين به نظر مي رسد مصرف بيشتر قهوه با كُند كردن روند تجمع پروتئين آميلوئيد در مغز، عاملي كليدي در ايجاد بيماري آلزايمر، مرتبط است.

دكتر گاردنر در ادامه افزود: «اگرچه تحقيقات بيشتري در اين زمينه مورد نياز است، اما اين مطالعه دلگرم كننده بود زيرا نشان داد نوشيدن قهوه مي تواند راهي آسان براي كمك به تاخير در شروع بيماري آلزايمر باشد.»

به گفته وي، «اين نوشيدني مي تواند به ويژه براي افرادي كه در معرض خطر زوال شناختي هستند اما هيچ علامتي ندارند، مفيد باشد.»

محققان معتقدند ممكن است بتوان برخي از دستورالعمل‌هاي روشني را ايجاد كرد كه افراد مي‌توانند در ميانسالي از آنها پيروي كنند و اين امر بتواند تأثيري پايدار داشته باشد.

دكتر گاردنر گفت: «اگر متوسط فنجان قهوه اي كه در خانه تهيه مي شود ۲۴۰ گرم باشد، افزايش آن به دو فنجان در روز مي تواند به طور بالقوه زوال شناختي را تا ۸ درصد پس از ۱۸ ماه كاهش دهد.»

«همچنين مي‌توان شاهد كاهش ۵ درصدي تجمع آميلوئيد در مغز در همان دوره زماني بود.»

در بيماري آلزايمر، آميلوئيد با تجمع در كنارهم، پلاك هايي را تشكيل مي دهد كه براي مغز سمي هستند.

محققان هنوز به طور دقيق مشخص نكرده‌اند كه كدام تركيبات قهوه در تأثيرات مثبت آن بر سلامت مغز نقش دارند.

مقالات ديگر:بهترين وكيل تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۴۹:۰۳ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

غذاهايي كه مغز را پير مي‌كنند

محققان در پژوهشي دريافتند كه رژيم غذايي فراوري شده بر مغز افراد سالمند اثر منفي گذاشته و موجب افت حافظه آنها ميشود. در اين راستا، به تفصيل اين رژيم را با رژيم غذايي سرشار از امگا 3 مقايسه كردند.

فراديد| طبق يافته‌هاي يك پژوهش جديد، سپري كردن چهار هفته با غذا‌هاي فراوري شده منجر به يك واكنش التهابي قوي در مغز موش‌هاي پير مي‌شود. اين واكنش با علايم رفتاري مرتبط با از دست دادن حافظه نيز همراه است.

به گزارش فراديد، افزون بر اين، محققان دريافتند كه افزودن اسيد چرب امگا ۳ (DHA) به رژيم غذايي فراوري شده از مشكلات حافظه جلوگيري كرده و اثرات التهابي را در موش‌هاي پير تقريبا به طور كامل كاهش ميدهد.

التهاب اعصاب و مشكلات شناختي در موش‌هاي جوان با رژيم غذايي فراوري شده، شناسايي نشد.

در اين پژوهش، رژيم غذايي به تقليد از غذا‌هاي حاضري انسان َبود، غذا‌هايي نظير چيپس و اسنك‌هاي ديگر، غذا‌هاي اصلي مانند پاستا و پيتزا و وعده‌هاي گوشتي حاوي نگهدارنده كه معمولا با هدف دوام بيشتر در فروشگاه‌ها بسته بندي ميشوند.

رژيم غذايي فرآوري شده با چاقي و ديابت نوع ۲ نيز مرتبط است و براساس تحقيقات انجام شده، مصرف كنندگان مسن ممكن است براي كاهش وزن به مصرف غذا‌هاي پخته شده و غني از DHA نظير سالمون تمايل بيشتري نشان دهند، به ويژه با در نظر گرفتن آسيب‌هاي وارده به مغز افراد سالخورده در اين پژوهش كه تنها در چهار هفته آشكار شد.

مقالات ديگر:ديابت و سالمند

به گفته روث بارينتوس، نويسنده ارشد اين پژوهش و مآمور تحقيق دانشگاه ايالتي آهايو، موسسه مطالعات علوم رفتاري و دانشيار بخش سلامت روان و رفتار، اين حقيقت كه ما ظرف چنين مدت كوتاهي شاهد اين نتايج بوده ايم اندكي نگران كننده است.

نحوه آسيب غذاهاي فراوري شده به حافظه در فرايند پيرشدن مغز

«اين يافته‌ها نشان دهنده اين است كه داشتن يك رژيم غذايي بشدت فراوري شده ميتواند كاهش قابل توجه و ناگهاني حافظه را در پي داشته باشد و در جمعيت سالخورده، افول سريع حافظه به احتمال زياد منجر به بيماري‌هاي تخريب كننده سيستم عصبي نظير آلزايمر ميشود.

با آگاهي از اين حقيقت، شايد بتوانيم ميزان مصرف غذا‌هاي فراوري شده را كاهش داده و مصرف غذا‌هاي غني از اسيد‌هاي چرب امگا ۳ DHA را براي كاهش يا جلوگيري از اين پيشرفت نگران كننده افزايش دهيم».

اين پژوهش در روزنامه مغز، رفتار و ايمني منتشر شد.

آزمايشگاه بارينتوس در حال بررسي اين است كه آيا وقايع روزمره از قبيل جراحي، عفونت يا در اين مورد، رژيم غذايي ناسالم با تمركز خاص روي نواحي هيپوكامپوس و آميگدال، ممكن است موجب پيرشدن مغز شوند. اين پژوهش متكي بر پژوهش پيشين وي است با اين نظر كه رژيم غذايي كوتاه مدتِ پرچرب ميتواند موجب از دست دادن حافظه و التهاب مغزي در حيوانات مسن شود و نكته ديگر اينكه سطوح DHA در نواحي هيپوكامپوس و آميگدال در مغز موش‌هاي پير پايين‌تر است.

 

DHA يا اسيد دوكوساهگزائنوئيك، يك اسيد چرب امگا ۳ است كه بهمراه اسيد ايكوساپنتانوييك EPA در ماهي و غذا‌هاي دريايي ديگر موجود است. ميان عملكرد‌هاي چندگانه DHA در مغز، نقشي وجود دارد به نام دفع واكنش التهابي. نخستين مطالعه در مورد توانايي مقابله با التهاب مغزيِ حاصل از رژيم غذايي فراوري شده در اين حوزه انجام شد. 

تيم پژوهش به صورت تصادفي موش‌هاي نر ۳ و ۲۴ ماهه را در معرض غذاي عادي قرار داد (۳۲ درصد كالري از پروتين، ۵۴ درصد كربوهيدرات‌هاي پيچيده بر پايه گندم و ۱۴ درصد چربي)، يك رژيم غذايي بسيار فراوري شده (۱۹.۶ درصد كالري از پروتين، ۶۳.۳ درصد از كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده – نشاسته ذرت، مالتودكسترين و قند و ۱۷.۱ درصد چربي) يا رژيم غذايي مشابه كه با DHA كامل شده است. 

فعال سازي ژن‌هاي مرتبط با يك پروتين قدرتمند پيش-التهابي و ديگر نشانه‌هاي التهاب بطور چشمگيري هيپوكامپوس و آميگدال را در موش‌هاي پيري كه فقط رژيم غذايي فراوري شده داشتند بالا برد، در مقايسه با موش‌هاي جواني كه هرگونه رژيمي داشتند و موش‌هايي كه غذا‌هاي فراوري شده با مكمل DHA داشتند.

موش‌هاي پير با رژيم غذايي فراوري شده، نشانه‌هايي از افت حافظه را در آزمايشات رفتاري نيز از خود نشان دادند كه در موش‌هاي جوان مشاهده نشد. آن‌ها ظرف چند روز صرف زمان در يك مكان ناآشنا را از ياد بردند، نشانه‌اي از مشكلات مرتبط با حافظه زمينه‌اي در هيپوكامپوس و عدم بروز ترس پيشاپيش در بابر نشانه خطر كه نشان دهنده وجود بي قاعدگي در آميگدال است.

مقالات ديگر:شيشه بري تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۵:۴۱ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)