anoshaaa anoshaaa .

anoshaaa

معضل تك‌سالمندي به تك‌فرزندي اضافه مي‌شود

معاون فني بيمه گفت: كشور ايران تا دو دهه آينده با بحران بزرگ سالمندي جمعيت مواجه خواهد شد و مهم‌ترين دغدغه ما در اين حوزه سالمندانِ تنهاست.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاري آنا، مسعود همتي گل سفيدي، معاون فني بيمه با اشاره به حساسيت ويژه موضوع سالمندان گفت: سن اميد به زندگي در سال ۱۳۵۵ حدود ۵۷ سال بود اما در حال حاضر اميد به زندگي به ۷۸ سال رسيده و نتيجه اضافه‌شدن اين ۳۲ سال به اميد به زندگي هم افزايش جمعيت سالمندان است.

وي با بيان اينكه در حال حاضر ۱۰ درصد جمعيت ايران را سالمندان تشكيل مي‌دهند افزود: طبق پيش‌بيني‌ها در سال ۱۴۲۰ اين تعداد دوبرابر مي‌شود و به ۲۰ درصد افزايش خواهد يافت و در سال ۱۴۳۵ نيز يك‌سوم از جمعيت كشور را سالمندان تشكيل خواهند داد.

مقالات بيشتر:خانه سالمندان

معاون فني بيمه با اشاره به اينكه طبق برنامه سوم توسعه، «شوراي ملي سالمندان» براي ساماندهي امور اين قشر ضروري اعلام شد گفت: متأسفانه هيچ عزم جدي در اين مورد نديديم و در حال حاضر هم عزم دولت جواب نمي‌دهد و بايد به يك عزم ملي رسيد.

همتي اظهار كرد: كشور ايران تا دو دهه آينده با بحران بزرگ سالمندي جمعيت مواجه خواهد شد و مهم‌ترين دغدغه ما در اين حوزه سالمندانِ تنهاست.

وي با اشاره به اينكه تقريباً ۶۰ درصد منابع بيمه‌اي كشور صرف جمعيت سالمند مي‌شود افزود: اگر دولت براي اين مسئله چاره‌انديشي نكند قطعاً تا سال ۱۴۳۵ كه يك‌سوم جمعيت كشور را سالمندان تشكيل خاهند داد و آن‌وقت بايد تمام منابع بيمه‌اي را صرف سالمندان كرد.

معاون فني بيمه افزود: دولت سيزدهم باتوجه‌به افزايش اميد به زندگي كه به حدود ۸۰ سال مي‌رسد و سن بازنشستگي كه در حال حاضر ۶۰ سالگي است بايد تدابيري را در نظر گيرد.

به گفتة همتي اگرچه شيوع بيماري كرونا آمار فوتي‌ها را افزايش داده اما به‌خاطر محدوديت‌ها نرخ فوتي‌هاي ناشي از حوادث و تصادفات كاهش‌يافته و كمتر از ۱۰ درصد به آمار فوت افزوده شده است.

وي گفت: ازآنجايي‌كه اكثر سالمندان به جز بازنشستگان در هيچ اداره و سازماني كار نمي‌كنند، ۸۰ درصدشان هم درگير بيماري خفيف هستند و هزينه درمان آنها نيز سه و نيم برابر افراد غير سالمند است لذا از ديد بيمه‌ها مورد مناسبي براي درمان انفرادي، خانواده يا گروهي نيستند ازاين‌رو يا حق بيمه بيشتري از آنها گرفته مي‌شود يا كلاً تحت پوشش قرار نمي‌گيرند.

همتي ضمن انتقاد از اينكه يك‌سوم سالمندان كشورمان هيچ‌گونه بيمه‌اي ندارند از دولت، صندوق‌هاي بازنشستگي و بيمه‌هاي پايه نيز درخواست كرد كه بيشتر هواي سالمندان را داشته باشند.

مقالات ديگر:گل فروشي سعادت آباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۵۴:۴۷ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

۰.۰۸ درصد سالمندان آذربايجان شرقي در مراكز شبانه روزي نگهداري مي‌شوند

تبريز - ايرنا - مديركل بهزيستي آذربايجان‌شرقي با بيان اينكه پنجمين استان از لحاظ پيري در كشور هستيم، گفت: مردم استان تمايلي به فرستادن والدين خود به مراكز نگهداري سالمندان ندارند به طوري كه فقط ۰.۰۸ درصد سالمندان استان در مراكز شبانه روزي نگهداري مي‌شوند.

فرگل صحاف روز شنبه در نشست هم انديشي با تشكل هاي رسانه اي استان افزود: اين در حالي است كه ميزان متوسط نگهداري سالمندان در مراكز نگهداري شبانه روزي در كشور پنج درصد است.

وي اظهار كرد: اداره كل بهزيستي استان با ۱۸۰ نوع فعاليت به ۷۵ هزار نفر مستمري بگير خدمات ارايه مي دهد و همچنين يك هزار و ۱۳۲ دانشجو و هفت هزار و ۳۱۷ دانش آموز تحت پوشش اين اداره كل هستند.

مقالات بيشتر:مركز توانبخشي سالمندان دهكده المپيك

صحاف ادامه داد: در زمينه جمع آوري كمك هاي مردمي، شفاف سازي عملكردها موجب افزايش اطمينان به مراكز بهزيستي در چند سال اخير شده است به طوري كه ميزان كمك هاي خيران استان به بهزيستي با اعتبارات دولتي برابري مي كند.

وي اظهار كرد: بهزيستي در زمينه خصوصي سازي و اشتغال نيز در كشور پيشرو بوده به طوري كه بيش از يكهزار و ۶۰۰ مركز و موسسه به صورت سمن در استان فعال هستند و ۹۹ درصد فعاليت هاي سازماني به بخش خصوصي واگذار شده است.

مديركل بهزيستي آذربايجان‌شرقي اضافه كرد: توانمندسازي در حوزه مسكن و اشتغال مهم ترين خدمت بهزيستي به مددجويان است و در اين خصوص با بسياري از ارگان ها همكاري مي كنيم به طوري كه سال گذشته ۱۵۲ ميليارد تومان وام اشتغال ارايه كرديم كه موجب اشتغال هشت هزار نفر شده است.

وي گفت: ۸۱ مركز روزانه در استان به چهار هزار نفر خدمت گيرنده خدمات توانبخشي و توان پزشكي ارايه مي دهند و در ۵۷ مركز شبانه روزي ۶ هزار نفر نگهداري مي شوند.

صحاف ادامه داد: پيشگيري از معلوليت از مهم ترين وظايف بهزيستي است كه در اين زمينه اقدامات مختلفي انجام شده و در طي يكسال گذشته براي ۵۰ هزار و ۱۵۲ نوزاد غربالگري شنوايي انجام شده است كه از اين تعداد سه درصد با مشكل شنوايي شناسايي شدند.

وي افزود: ۳۲۰ كودك در ۲۴ مركز شبانه روزي و يك هزار و ۶۰۵ كودك امدادبگير در كنار بستگان درجه يك و ۲ خود نگهداري مي شوند.

مديركل بهزيستي آذربايجان‌شرقي گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در ۹۰ مركز نگهداري در حوزه هاي مختلف نگهداري مي شوند كه در ايام كرونا ميزان مبتلا به بيماري كوئيد ۱۹ در حدود ۹.۶ درصد و ميزان فوت ۰.۳ درصد بود.

مقالات ديگر:گل فروشي نياوران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۲:۲۰ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

محفاظت سالمندان در برابر كرونا با واكسن سل

نتايج مطالعه نشان مي‌دهد واكسن قديمي سل (BCG) سالمندان را در برابر عفونت محافظت مي‌كند و احتمال مرگ و مير ناشي از كرونا را كاهش مي‌دهد.

شفاآنلاين>سلامت>سالمنداني كه با واكسن سل واكسينه شده اند، بدن آن‌ها احتمالا در برابر ويروس كرونا مقامت بيشتري نشان دهد.

به گزارش شفاآنلاين:با افزايش سن، افراد؛ مستعد التهاب مزمن و به تبع آن بيماري‌هايي مانند كوويد ۱۹ مي‌شوند. از طرفي التهاب باعث مي‌شود شدت بيماري و احتمال مرگ ناشي از آن افزايش يابد.

در يك مطالعه محققان نمونه خون ۸۲ داوطلب را كه با واكسن قديمي سل (BCG) واكسينه شدند، مورد بررسي قرار دادند.

مقالات بيشتر:آسايشگاه سالمندان جنت آباد

در نمونه خون اين افراد كاهش چشمگير سايتوكين ديده شد كه با كاهش التهاب مرتبط است. سايتوكين‌ها پروتئين‌هاي محلول در آب هستند كه توسط سلول‌هاي مختلف توليد شده و وظيفه انتقال پيام بين سلول‌ها را بر عهده دارند. كاهش نشانگر‌هاي التهابي ديگري نيز در خون اين افراد ديده شد كه در مجموع شدت كوويد ۱۹ و مرگ ناشي از آن را كاهش مي‌دهد.

نتايج مطالعه نشان مي‌دهد واكسن قديمي سل (BCG) سالمندان را در برابر عفونت محافظت مي‌كند و احتمال مرگ و مير ناشي از كرونا را كاهش مي‌دهد.

با وجود پيشرفت‌هاي قابل توجه در زمينه درمان سل در دهه‌هاي گذشته، اين بيماري همچنان خطرناك‌ترين قاتل عفوني جهان است كه بيش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر در روز تسليم آن مي‌شوند و واكسيناسيون تنها راه پيشگيري از آن است.

مقالات ديگر:بهترين مشاور و روانشناس تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۲:۳۷ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

بسياري از افراد مسن در دوران كرونا، اعتماد به نفس خود را از دست داده اند و نمي توانند به تنهايي كارهاي خانه را انجام دهند.

به گزارش اسپوتنيك ،بر اساس مطالعه موسسه خيريه بريتانيايي Age UK ، قرنطينه اي كه به دليل همه گيري ويروس كرونا ايجاد شده است باعث آسيب روحي و جسمي براي افراد مسن شده است.

به گفته جامعه شناسان، ميليون ها نفر ممكن است هرگز از مشكلاتي كه در ماه هاي قرنطينه در تنهايي به دليل كوويد 19 در ان گرفتار بودند، رهايي نيابند.

مقالات مشابه:آسايشگاه سالمندان كرج

اين سازمان در فوريه 2021 از15 ميليون نفر كه نياز به مراقبت دارند، و همچنين افرادي كه از آنها مراقبت مي كنند، نظرسنجي كرد. يك چهارم آنها (حدود 3.7 ميليون نفر از اين افراد مسن) گفته اند كه در طول قرنطينه دچار درد جسمي شده اند. انزواي اجتماعي، عدم تحرك و خروج از شيوه معمول زندگي "زخم هاي عميقي" بر جاي گذاشته است. 17 درصد از پاسخ دهندگان (2.7 ميليون نفر) در راه رفتن مشكل داشتند و قادر به ايستادن نبودند و 12 درصد (1.9 ميليون نفر) احساس مرگ مي كردند. علاوه بر اين ، 22 درصد (3.2 ميليون) به خاطر سپردن مطالب مهم را دشوارتر مي دانستند و 43 درصد (6.9 ميليون) انگيزه كمتري براي انجام كارهايي كه دوست داشتند احساس مي كردند.

بسياري از افراد مسن در دوران كرونا، اعتماد به نفس خود را از دست داده اند و نمي توانند به تنهايي كارهاي خانه را انجام دهند. بنابراين ، 54 درصد از افراد مسن (8.7 ميليون نفر) هنگام مراجعه به بيمارستان احساس اعتماد به نفس كمتري كردن.

يكي از شركت كنندگان در نظرسنجي گفت كه او افسرده شده است. او مي افزايد: "من اغلب مي نشينم ، گريه مي كنم و تعجب مي كنم كه چگونه مي توانم زندگي كنم." يكي ديگر از شركت كنندگان در مطالعه اذعان داشت: "تقريباً 80 سال بعد ، من دچار حملات وحشتناك روي كره زمين شدم، پيش از كرونا زندگي خوب بود." زني كه از يك پيرزن بريتانيايي مراقبت مي كرد، خاطرنشان كرد كه روحيه او بدتر شده است.

مدير موسسه خيريه كارولين آبراهامز ، افزود: "هنوز براي گفتن اينكه چه تعداد از افراد مسن مي توانند از بيماري همه گير بهبود يابند ، زود است ، اما حداقل رهايي  كار دشوار خواهد بود."

مقالات ديگر:بهترين آسايشگاه سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۰:۰۳ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

۱۰ ساعت معطلي بهاي واكسن كرونا در مراكز واكسيناسيون خودرويي تهران!

منبع:تسنيم اگرچه در روزهاي اخير سرعت واكسيناسيون كرونا در كشور افزايش يافته اما گشت و گذاري در مراكز واكسيناسيون كرونا در پايتخت، از شلوغي اين مراكز و معطلي بعضاً ۸ تا ۱۰ ساعته سالمندان حكايت دارد!

رويداد۲۴  23 تيرماه بود كه وزارت بهداشت، طي اطلاعيه‌اي از آغاز نوبت‌دهي به افراد بالاي 60 سال خبر داد.

مقالات بيشتر:آسايشگاه سالمندان

درپي اعلام فراخوان براي تزريق واكسن كرونا به سالمندان، مردم با مراجعه به سايت salamat.gov.ir بر اساس نوبت‌دهي به مراكز واكسيناسيون فراخوانده مي‌شوند اما گشت و گذاري در مراكز واكسيناسيون كروناي پايتخت، از معطل شدن مردم در صفوف طولاني تزريق واكسن كرونا حكايت دارد.

روز شنبه دوم تير ماه با مراجعه به مركز واكسيناسيون خودرويي كرونا در باغ پرندگان تهران، با صف طويل خودروها مواجه شديم!

ساعت 12 ظهر است و پيرمردي كه در صف طولاني خودروها در گرماي ظهر داخل خودروي خود منتظر است، مي‌گويد: "براي من پيامك آمده بود كه ساعت 8 و 15 دقيقه صبح به مركز واكسيناسيون مراجعه كنم، من از ساعت 7 صبح در صف هستم اما تا الان كه ساعت 12 ظهر است، نوبتم نرسيده است!!"

 خانم مسني كه داخل خودرويي ديگر منتظر فرا رسيدن نوبتش است نيز مي‌گويد:"دچار بيماري قلبي و كمردرد هستم و نشستن طولاني مدت در خودرو، به خصوص در اين گرما برايم غيرقابل تحمل است اما از ساعت 6 صبح تا الان در صف هستيم و هنوز نوبتمان نشده است."

بسياري از سالمندان نيز از خودروي خود پياده شده و كنار خيابان و روي جدول‌ها در حال استراحت هستند و يا زيراندازي پهن كرده‌اند و منتظر گذر ساعت‌ها و دقيقه‌ها هستند.

خانم 60 ساله‌‌اي كه حدود 5 ساعت است در صف معطل شده، مي‌گويد:"روز گذشته براي تزريق واكسن كرونا طبق ساعت پيامك به اين مركز مراجعه كردم اما با صف طولاني مواجه شدم و به دليل معطلي زياد از تزريق واكسن منصرف شدم تا امروز زودتر به اين مركز مراجعه كنم، حالا از ساعت 6 صبح در صف هستيم اما هنوز هم نوبت واكسنم فرا نرسيده است. پسرم براي انجام واكسيناسيون من، دو روز است كه سر كار نمي‌رود و در اين دو روز از كار و زندگي‌‌ افتاده است."

بانوي مسن ديگري كه براي تزريق واكسن در صف طويل خودروها منتظر نشسته است، مي‌گويد:"پيش از من نيز براي همسرم پيامك آمده بود كه ساعت 8 و نيم صبح به اين مركز مراجعه و واكسن را تزريق كند كه در نهايت پس از 8 ساعت معطلي، موفق به تزريق واكسن به او شديم!"

البته اين نخستين بار نيست كه شاهد شلوغي مراكز واكسيناسيون هستيم، پيش از اين نيز در زمان تزريق دوز دوم واكسن كرونا به افراد بالاي 70 سال با ازدحام شديد سالمندان در اين مراكز روبرو بوديم كه منجر به واكنش‌هاي زيادي در فضاي مجازي و نگراني متخصصين از ابتلاي سالمندان به ويروس جهش يافته در صفوف واكسيناسيون در مراكز تجميعي شد.

در آن زمان، عليرضا رئيسي؛ سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا درباره علت شلوغي اين مراكز به تسنيم گفت: "در تهران 75 مركز تجميعي و خودرويي داشتيم كه به علت كمبود واكسني كه در يك هفته گذشته رخ داد برخي از اين مراكز تعطيل شده بودند و پس از تامين واكسن نيز سريعاً فعال نشدند. يك اشكال ديگر نيز اين است كه جمعيت تهران تحت پوشش سه دانشگاه است كه اين امر به دليل پراكنده بودن مراكز تحت پوشش دانشگاه‌ها باعث تجمع مردم شده بود كه اين مشكل در حال رفع شدن است."

 

با وجود وعده سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا مبني بر رفع مشكل شلوغي مراكز واكسيناسيون در تهران، كماكان حتي با افزايش مراكز تجميعي واكسن نيز شاهد شلوغي هستيم‌ اما مشكل تنها به همين يك مورد ختم نمي‌شود.

بيشتر بخوانيد: واكسن كرونا شيلد طلايي نيست!/ ابتلا به ويروس كرونا پس از دريافت واكسن به چه معناست؟

برخي سالمندان مي‌گويند با وجود اينكه در سامانه سلامت ثبت نام كرده‌اند، پيامكي براي آنها رسال نشده است و از ترس اتمام موجودي واكسن، خودشان به مراكز واكسيناسيون مراجعه كرده‌اند، مسئله‌اي كه به شلوغي مضاعف مراكز واكسيناسيون بيش از پيش دامن مي‌زند.

عليرضا زالي، فرمانده ستاد مقابله با كرونا در تهران به مردم اطمينان مي‌دهد كه واكسن كافي براي تزريق به بالاي 60 ساله‌ها در تهران موجود است.

به گفته او تاكنون بيش از يك ميليون و 749 هزار واكسن در استان تهران تزريق شده است كه 569 هزار واكسن، دوز دوم بوده است و 709 هزار فرد بالاي 65 سال در تهران وجود دارد.

تا قبل از شيوع كرونا ميزان برخورداري شهروندان تهراني از پرونده‌هاي الكترونيك سلامت كمتر از 10 درصد بوده است و پس از مدتي به حدود 60 درصد رسيده اما حدود 40 درصد از پايتخت‌نشينان، پرونده الكترونيك سلامت ندارند و اين مسئله، مشكلاتي در فراخوان كردن اين افراد ايجاد مي‌كند.

در همين راستا، زالي مي‌گويد: "اگر تعداد اين پرونده‌ها كامل تر بود مكانيسم نوبت دهي بسيار ساده تر صورت مي‌گرفت."

يكي از مراجعه كنندگان به مركز واكسيناسيون خودرويي باغ پرندگان به تسنيم مي‌گويد: "اگر خودرو نداشته باشي، نمي‌تواني در اين مركز واكسن بزني. من مجبور شدم خودروي يكي از دوستانم را قرض بگيرم و به اين مركز مراجعه كنم!"

انتظار در صف خوردوها، اگرچه معضل بزرگي است اما حداقل ريسك كمتري از لحاظ ابتلا به كرونا دارد زيرا هر سالمند با حفظ فاصله اجتماعي تا زمان انجام واكسيناسيون، در خودروي خود مي‌نشيند اما در برخي ديگر از مراكز تجميعي واكسيناسيون (مراكز غيرخودرويي) نيز متاسفانه شاهد تشكيل صف‌هاي طولاني هستيم كه اين مسئله با توجه به شيوع ويروس دلتا در پايتخت، بيش از آن‌كه اقدامي براي كاهش شيوع كرونا باشد، به پاشنه آشيلي براي كنترل كرونا و به عامل تشديدكننده شيوع كرونا در كلانشهر تهران تبديل شده است!

يكي از واكسيناتورهاي يك مركز در شمال تهران مي‌گويد: «به دليل انجام مراقبت از مادران باردار، كودكان و شناسايي بيماران مبتلا به كرونا، برخي مراكز بهداشتي از زير بار واكسيناسيون كرونا خارج شده‌اند كه اگرچه سياست خوبي است اما شلوغي مراكز تجميعي را بيشتر كرده است.»

وي همچنين مي‌افزايد: «برخي از افرادي كه هنوز پيامك دريافت نكرده‌اند از ساعت‌ها قبل از شروع واكسيناسيون كرونا، در صف مي‌ايستند. ما نيز مجبور مي‌شويم به دليل رعايت حال و درك شرايط سالمندان، به افراد بالاي 60 سالي كه برايشان پيامك ارسال نشد اما در صف ايستاده‌اند، بدون پيامك نوبت دهي نيز واكسن تزريق كنيم؛ البته عملاً به دليل شلوغي مركز و تشكيل صف‌هاي طولاني، سالمندان سر ساعتي كه برايشان پيامك شده واكسينه نمي‌شوند و كمي معطل مي‌شوند.»

 

منبع:تسنيم اگرچه در روزهاي اخير سرعت واكسيناسيون كرونا در كشور افزايش يافته اما گشت و گذاري در مراكز واكسيناسيون كرونا در پايتخت، از شلوغي اين مراكز و معطلي بعضاً ۸ تا ۱۰ ساعته سالمندان حكايت دارد!

رويداد۲۴  23 تيرماه بود كه وزارت بهداشت، طي اطلاعيه‌اي از آغاز نوبت‌دهي به افراد بالاي 60 سال خبر داد.

مقالات بيشتر:آسايشگاه سالمندان

درپي اعلام فراخوان براي تزريق واكسن كرونا به سالمندان، مردم با مراجعه به سايت salamat.gov.ir بر اساس نوبت‌دهي به مراكز واكسيناسيون فراخوانده مي‌شوند اما گشت و گذاري در مراكز واكسيناسيون كروناي پايتخت، از معطل شدن مردم در صفوف طولاني تزريق واكسن كرونا حكايت دارد.

روز شنبه دوم تير ماه با مراجعه به مركز واكسيناسيون خودرويي كرونا در باغ پرندگان تهران، با صف طويل خودروها مواجه شديم!

ساعت 12 ظهر است و پيرمردي كه در صف طولاني خودروها در گرماي ظهر داخل خودروي خود منتظر است، مي‌گويد: "براي من پيامك آمده بود كه ساعت 8 و 15 دقيقه صبح به مركز واكسيناسيون مراجعه كنم، من از ساعت 7 صبح در صف هستم اما تا الان كه ساعت 12 ظهر است، نوبتم نرسيده است!!"

 خانم مسني كه داخل خودرويي ديگر منتظر فرا رسيدن نوبتش است نيز مي‌گويد:"دچار بيماري قلبي و كمردرد هستم و نشستن طولاني مدت در خودرو، به خصوص در اين گرما برايم غيرقابل تحمل است اما از ساعت 6 صبح تا الان در صف هستيم و هنوز نوبتمان نشده است."

بسياري از سالمندان نيز از خودروي خود پياده شده و كنار خيابان و روي جدول‌ها در حال استراحت هستند و يا زيراندازي پهن كرده‌اند و منتظر گذر ساعت‌ها و دقيقه‌ها هستند.

خانم 60 ساله‌‌اي كه حدود 5 ساعت است در صف معطل شده، مي‌گويد:"روز گذشته براي تزريق واكسن كرونا طبق ساعت پيامك به اين مركز مراجعه كردم اما با صف طولاني مواجه شدم و به دليل معطلي زياد از تزريق واكسن منصرف شدم تا امروز زودتر به اين مركز مراجعه كنم، حالا از ساعت 6 صبح در صف هستيم اما هنوز هم نوبت واكسنم فرا نرسيده است. پسرم براي انجام واكسيناسيون من، دو روز است كه سر كار نمي‌رود و در اين دو روز از كار و زندگي‌‌ افتاده است."

بانوي مسن ديگري كه براي تزريق واكسن در صف طويل خودروها منتظر نشسته است، مي‌گويد:"پيش از من نيز براي همسرم پيامك آمده بود كه ساعت 8 و نيم صبح به اين مركز مراجعه و واكسن را تزريق كند كه در نهايت پس از 8 ساعت معطلي، موفق به تزريق واكسن به او شديم!"

البته اين نخستين بار نيست كه شاهد شلوغي مراكز واكسيناسيون هستيم، پيش از اين نيز در زمان تزريق دوز دوم واكسن كرونا به افراد بالاي 70 سال با ازدحام شديد سالمندان در اين مراكز روبرو بوديم كه منجر به واكنش‌هاي زيادي در فضاي مجازي و نگراني متخصصين از ابتلاي سالمندان به ويروس جهش يافته در صفوف واكسيناسيون در مراكز تجميعي شد.

در آن زمان، عليرضا رئيسي؛ سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا درباره علت شلوغي اين مراكز به تسنيم گفت: "در تهران 75 مركز تجميعي و خودرويي داشتيم كه به علت كمبود واكسني كه در يك هفته گذشته رخ داد برخي از اين مراكز تعطيل شده بودند و پس از تامين واكسن نيز سريعاً فعال نشدند. يك اشكال ديگر نيز اين است كه جمعيت تهران تحت پوشش سه دانشگاه است كه اين امر به دليل پراكنده بودن مراكز تحت پوشش دانشگاه‌ها باعث تجمع مردم شده بود كه اين مشكل در حال رفع شدن است."

 

با وجود وعده سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا مبني بر رفع مشكل شلوغي مراكز واكسيناسيون در تهران، كماكان حتي با افزايش مراكز تجميعي واكسن نيز شاهد شلوغي هستيم‌ اما مشكل تنها به همين يك مورد ختم نمي‌شود.

بيشتر بخوانيد: واكسن كرونا شيلد طلايي نيست!/ ابتلا به ويروس كرونا پس از دريافت واكسن به چه معناست؟

برخي سالمندان مي‌گويند با وجود اينكه در سامانه سلامت ثبت نام كرده‌اند، پيامكي براي آنها رسال نشده است و از ترس اتمام موجودي واكسن، خودشان به مراكز واكسيناسيون مراجعه كرده‌اند، مسئله‌اي كه به شلوغي مضاعف مراكز واكسيناسيون بيش از پيش دامن مي‌زند.

عليرضا زالي، فرمانده ستاد مقابله با كرونا در تهران به مردم اطمينان مي‌دهد كه واكسن كافي براي تزريق به بالاي 60 ساله‌ها در تهران موجود است.

به گفته او تاكنون بيش از يك ميليون و 749 هزار واكسن در استان تهران تزريق شده است كه 569 هزار واكسن، دوز دوم بوده است و 709 هزار فرد بالاي 65 سال در تهران وجود دارد.

تا قبل از شيوع كرونا ميزان برخورداري شهروندان تهراني از پرونده‌هاي الكترونيك سلامت كمتر از 10 درصد بوده است و پس از مدتي به حدود 60 درصد رسيده اما حدود 40 درصد از پايتخت‌نشينان، پرونده الكترونيك سلامت ندارند و اين مسئله، مشكلاتي در فراخوان كردن اين افراد ايجاد مي‌كند.

در همين راستا، زالي مي‌گويد: "اگر تعداد اين پرونده‌ها كامل تر بود مكانيسم نوبت دهي بسيار ساده تر صورت مي‌گرفت."

يكي از مراجعه كنندگان به مركز واكسيناسيون خودرويي باغ پرندگان به تسنيم مي‌گويد: "اگر خودرو نداشته باشي، نمي‌تواني در اين مركز واكسن بزني. من مجبور شدم خودروي يكي از دوستانم را قرض بگيرم و به اين مركز مراجعه كنم!"

انتظار در صف خوردوها، اگرچه معضل بزرگي است اما حداقل ريسك كمتري از لحاظ ابتلا به كرونا دارد زيرا هر سالمند با حفظ فاصله اجتماعي تا زمان انجام واكسيناسيون، در خودروي خود مي‌نشيند اما در برخي ديگر از مراكز تجميعي واكسيناسيون (مراكز غيرخودرويي) نيز متاسفانه شاهد تشكيل صف‌هاي طولاني هستيم كه اين مسئله با توجه به شيوع ويروس دلتا در پايتخت، بيش از آن‌كه اقدامي براي كاهش شيوع كرونا باشد، به پاشنه آشيلي براي كنترل كرونا و به عامل تشديدكننده شيوع كرونا در كلانشهر تهران تبديل شده است!

يكي از واكسيناتورهاي يك مركز در شمال تهران مي‌گويد: «به دليل انجام مراقبت از مادران باردار، كودكان و شناسايي بيماران مبتلا به كرونا، برخي مراكز بهداشتي از زير بار واكسيناسيون كرونا خارج شده‌اند كه اگرچه سياست خوبي است اما شلوغي مراكز تجميعي را بيشتر كرده است.»

وي همچنين مي‌افزايد: «برخي از افرادي كه هنوز پيامك دريافت نكرده‌اند از ساعت‌ها قبل از شروع واكسيناسيون كرونا، در صف مي‌ايستند. ما نيز مجبور مي‌شويم به دليل رعايت حال و درك شرايط سالمندان، به افراد بالاي 60 سالي كه برايشان پيامك ارسال نشد اما در صف ايستاده‌اند، بدون پيامك نوبت دهي نيز واكسن تزريق كنيم؛ البته عملاً به دليل شلوغي مركز و تشكيل صف‌هاي طولاني، سالمندان سر ساعتي كه برايشان پيامك شد

منبع:تسنيم اگرچه در روزهاي اخير سرعت واكسيناسيون كرونا در كشور افزايش يافته اما گشت و گذاري در مراكز واكسيناسيون كرونا در پايتخت، از شلوغي اين مراكز و معطلي بعضاً ۸ تا ۱۰ ساعته سالمندان حكايت دارد!

رويداد۲۴  23 تيرماه بود كه وزارت بهداشت، طي اطلاعيه‌اي از آغاز نوبت‌دهي به افراد بالاي 60 سال خبر داد.

مقالات بيشتر:آسايشگاه سالمندان

درپي اعلام فراخوان براي تزريق واكسن كرونا به سالمندان، مردم با مراجعه به سايت salamat.gov.ir بر اساس نوبت‌دهي به مراكز واكسيناسيون فراخوانده مي‌شوند اما گشت و گذاري در مراكز واكسيناسيون كروناي پايتخت، از معطل شدن مردم در صفوف طولاني تزريق واكسن كرونا حكايت دارد.

روز شنبه دوم تير ماه با مراجعه به مركز واكسيناسيون خودرويي كرونا در باغ پرندگان تهران، با صف طويل خودروها مواجه شديم!

ساعت 12 ظهر است و پيرمردي كه در صف طولاني خودروها در گرماي ظهر داخل خودروي خود منتظر است، مي‌گويد: "براي من پيامك آمده بود كه ساعت 8 و 15 دقيقه صبح به مركز واكسيناسيون مراجعه كنم، من از ساعت 7 صبح در صف هستم اما تا الان كه ساعت 12 ظهر است، نوبتم نرسيده است!!"

 خانم مسني كه داخل خودرويي ديگر منتظر فرا رسيدن نوبتش است نيز مي‌گويد:"دچار بيماري قلبي و كمردرد هستم و نشستن طولاني مدت در خودرو، به خصوص در اين گرما برايم غيرقابل تحمل است اما از ساعت 6 صبح تا الان در صف هستيم و هنوز نوبتمان نشده است."

بسياري از سالمندان نيز از خودروي خود پياده شده و كنار خيابان و روي جدول‌ها در حال استراحت هستند و يا زيراندازي پهن كرده‌اند و منتظر گذر ساعت‌ها و دقيقه‌ها هستند.

خانم 60 ساله‌‌اي كه حدود 5 ساعت است در صف معطل شده، مي‌گويد:"روز گذشته براي تزريق واكسن كرونا طبق ساعت پيامك به اين مركز مراجعه كردم اما با صف طولاني مواجه شدم و به دليل معطلي زياد از تزريق واكسن منصرف شدم تا امروز زودتر به اين مركز مراجعه كنم، حالا از ساعت 6 صبح در صف هستيم اما هنوز هم نوبت واكسنم فرا نرسيده است. پسرم براي انجام واكسيناسيون من، دو روز است كه سر كار نمي‌رود و در اين دو روز از كار و زندگي‌‌ افتاده است."

بانوي مسن ديگري كه براي تزريق واكسن در صف طويل خودروها منتظر نشسته است، مي‌گويد:"پيش از من نيز براي همسرم پيامك آمده بود كه ساعت 8 و نيم صبح به اين مركز مراجعه و واكسن را تزريق كند كه در نهايت پس از 8 ساعت معطلي، موفق به تزريق واكسن به او شديم!"

البته اين نخستين بار نيست كه شاهد شلوغي مراكز واكسيناسيون هستيم، پيش از اين نيز در زمان تزريق دوز دوم واكسن كرونا به افراد بالاي 70 سال با ازدحام شديد سالمندان در اين مراكز روبرو بوديم كه منجر به واكنش‌هاي زيادي در فضاي مجازي و نگراني متخصصين از ابتلاي سالمندان به ويروس جهش يافته در صفوف واكسيناسيون در مراكز تجميعي شد.

در آن زمان، عليرضا رئيسي؛ سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا درباره علت شلوغي اين مراكز به تسنيم گفت: "در تهران 75 مركز تجميعي و خودرويي داشتيم كه به علت كمبود واكسني كه در يك هفته گذشته رخ داد برخي از اين مراكز تعطيل شده بودند و پس از تامين واكسن نيز سريعاً فعال نشدند. يك اشكال ديگر نيز اين است كه جمعيت تهران تحت پوشش سه دانشگاه است كه اين امر به دليل پراكنده بودن مراكز تحت پوشش دانشگاه‌ها باعث تجمع مردم شده بود كه اين مشكل در حال رفع شدن است."

 

با وجود وعده سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا مبني بر رفع مشكل شلوغي مراكز واكسيناسيون در تهران، كماكان حتي با افزايش مراكز تجميعي واكسن نيز شاهد شلوغي هستيم‌ اما مشكل تنها به همين يك مورد ختم نمي‌شود.

بيشتر بخوانيد: واكسن كرونا شيلد طلايي نيست!/ ابتلا به ويروس كرونا پس از دريافت واكسن به چه معناست؟

برخي سالمندان مي‌گويند با وجود اينكه در سامانه سلامت ثبت نام كرده‌اند، پيامكي براي آنها رسال نشده است و از ترس اتمام موجودي واكسن، خودشان به مراكز واكسيناسيون مراجعه كرده‌اند، مسئله‌اي كه به شلوغي مضاعف مراكز واكسيناسيون بيش از پيش دامن مي‌زند.

عليرضا زالي، فرمانده ستاد مقابله با كرونا در تهران به مردم اطمينان مي‌دهد كه واكسن كافي براي تزريق به بالاي 60 ساله‌ها در تهران موجود است.

به گفته او تاكنون بيش از يك ميليون و 749 هزار واكسن در استان تهران تزريق شده است كه 569 هزار واكسن، دوز دوم بوده است و 709 هزار فرد بالاي 65 سال در تهران وجود دارد.

تا قبل از شيوع كرونا ميزان برخورداري شهروندان تهراني از پرونده‌هاي الكترونيك سلامت كمتر از 10 درصد بوده است و پس از مدتي به حدود 60 درصد رسيده اما حدود 40 درصد از پايتخت‌نشينان، پرونده الكترونيك سلامت ندارند و اين مسئله، مشكلاتي در فراخوان كردن اين افراد ايجاد مي‌كند.

در همين راستا، زالي مي‌گويد: "اگر تعداد اين پرونده‌ها كامل تر بود مكانيسم نوبت دهي بسيار ساده تر صورت مي‌گرفت."

يكي از مراجعه كنندگان به مركز واكسيناسيون خودرويي باغ پرندگان به تسنيم مي‌گويد: "اگر خودرو نداشته باشي، نمي‌تواني در اين مركز واكسن بزني. من مجبور شدم خودروي يكي از دوستانم را قرض بگيرم و به اين مركز مراجعه كنم!"

انتظار در صف خوردوها، اگرچه معضل بزرگي است اما حداقل ريسك كمتري از لحاظ ابتلا به كرونا دارد زيرا هر سالمند با حفظ فاصله اجتماعي تا زمان انجام واكسيناسيون، در خودروي خود مي‌نشيند اما در برخي ديگر از مراكز تجميعي واكسيناسيون (مراكز غيرخودرويي) نيز متاسفانه شاهد تشكيل صف‌هاي طولاني هستيم كه اين مسئله با توجه به شيوع ويروس دلتا در پايتخت، بيش از آن‌كه اقدامي براي كاهش شيوع كرونا باشد، به پاشنه آشيلي براي كنترل كرونا و به عامل تشديدكننده شيوع كرونا در كلانشهر تهران تبديل شده است!

يكي از واكسيناتورهاي يك مركز در شمال تهران مي‌گويد: «به دليل انجام مراقبت از مادران باردار، كودكان و شناسايي بيماران مبتلا به كرونا، برخي مراكز بهداشتي از زير بار واكسيناسيون كرونا خارج شده‌اند كه اگرچه سياست خوبي است اما شلوغي مراكز تجميعي را بيشتر كرده است.»

وي همچنين مي‌افزايد: «برخي از افرادي كه هنوز پيامك دريافت نكرده‌اند از ساعت‌ها قبل از شروع واكسيناسيون كرونا، در صف مي‌ايستند. ما نيز مجبور مي‌شويم به دليل رعايت حال و درك شرايط سالمندان، به افراد بالاي 60 سالي كه برايشان پيامك ارسال نشد اما در صف ايستاده‌اند، بدون پيامك نوبت دهي نيز واكسن تزريق كنيم؛ البته عملاً به دليل شلوغي مركز و تشكيل صف‌هاي طولاني، سالمندان سر ساعتي كه برايشان پيامك شده واكسينه نمي‌شوند و كمي معطل مي‌شوند.»

 

البته همه مراكز تجميعي اين گونه شلوغ نيستند و واكسيناسيون كرونا در برخي از آنها نيز با سرعت و نظم بهتر و بيشتري انجام مي‌شود و در همين مركز خودرويي (باغ پرندگان) نيز، فارغ از انتظار و معطلي چندين ساعته شهروندان براي تزريق واكسن كرونا، مردم از نحوه ارائه خدمت رضايت دارند.

آقاي 62 ساله‌اي كه به همراه همسرش براي تزريق واكسن كرونا به باغ پرندگان آمده مي‌گويد: "بعد از تزريق واكسن كرونا ما را به استراحتگاهي هدايت كردند كه چند دقيقه‌اي در آنجا مستقر شويم تا اگر دچار عارضه پس از تزريق شديم، اقدامات لازم را انجام دهند. به ما به خوبي توضيح دادند كه پس از تزريق واكسن ممكن است چه عوارضي رخ دهد و نگراني مان برطرف شد."

طرح ضربتي واكسيناسيون كرونا توسط نيروهاي اورژانس از روز گذشته آغاز شده است و در اين طرح در تهران، 17 پايگاه ثابت و سيار اورژانس با 420 تكنسين به صورت خودرويي و فردي آمادگي تزريق واكسن به گروه هاي سني اعلام شده را دارد؛ چند روزي است كه نيروهاي اورژانس به كمك كادر پرتلاش بهداشت در مركز واكسيناسيون باغ پرندگان پيوسته‌اند و طبق وعده‌ها قرار است سرعت واكسيناسيون كرونا در كشور و پايتخت، افزايش يابد.

طبق اعلام فرمانده ستاد عمليات مديريت كرونا درتهران، 74 درصد افراد بالاي 80 سال، 76 درصد افراد بين 75 تا 80 سال و 78 درصد افراد 70 تا 75 ساله در پايتخت، عليه كرونا واكسينه شده‌اند.

رفع اختلال در سامانه پيامكي نوبت دهي واكسيناسيون، افزايش تعداد لاين‌هاي تزريق واكسن در مراكز خودرويي و تجميعي و اضافه كردن نيروي انساني براي تزريق واكسن كرونا به افراد واجد شرايط، از راهكارهاي حل شلوغي اين روزهاي مراكز واكسيناسيون است.

مقالات ديگر:بهترين مشاور و روانشناس تهران

ه واكسينه نمي‌شوند و كمي معطل مي‌شوند.»

 

البته همه مراكز تجميعي اين گونه شلوغ نيستند و واكسيناسيون كرونا در برخي از آنها نيز با سرعت و نظم بهتر و بيشتري انجام مي‌شود و در همين مركز خودرويي (باغ پرندگان) نيز، فارغ از انتظار و معطلي چندين ساعته شهروندان براي تزريق واكسن كرونا، مردم از نحوه ارائه خدمت رضايت دارند.

آقاي 62 ساله‌اي كه به همراه همسرش براي تزريق واكسن كرونا به باغ پرندگان آمده مي‌گويد: "بعد از تزريق واكسن كرونا ما را به استراحتگاهي هدايت كردند كه چند دقيقه‌اي در آنجا مستقر شويم تا اگر دچار عارضه پس از تزريق شديم، اقدامات لازم را انجام دهند. به ما به خوبي توضيح دادند كه پس از تزريق واكسن ممكن است چه عوارضي رخ دهد و نگراني مان برطرف شد."

طرح ضربتي واكسيناسيون كرونا توسط نيروهاي اورژانس از روز گذشته آغاز شده است و در اين طرح در تهران، 17 پايگاه ثابت و سيار اورژانس با 420 تكنسين به صورت خودرويي و فردي آمادگي تزريق واكسن به گروه هاي سني اعلام شده را دارد؛ چند روزي است كه نيروهاي اورژانس به كمك كادر پرتلاش بهداشت در مركز واكسيناسيون باغ پرندگان پيوسته‌اند و طبق وعده‌ها قرار است سرعت واكسيناسيون كرونا در كشور و پايتخت، افزايش يابد.

طبق اعلام فرمانده ستاد عمليات مديريت كرونا درتهران، 74 درصد افراد بالاي 80 سال، 76 درصد افراد بين 75 تا 80 سال و 78 درصد افراد 70 تا 75 ساله در پايتخت، عليه كرونا واكسينه شده‌اند.

رفع اختلال در سامانه پيامكي نوبت دهي واكسيناسيون، افزايش تعداد لاين‌هاي تزريق واكسن در مراكز خودرويي و تجميعي و اضافه كردن نيروي انساني براي تزريق واكسن كرونا به افراد واجد شرايط، از راهكارهاي حل شلوغي اين روزهاي مراكز واكسيناسيون است.

مقالات ديگر:بهترين مشاور و روانشناس تهران

البته همه مراكز تجميعي اين گونه شلوغ نيستند و واكسيناسيون كرونا در برخي از آنها نيز با سرعت و نظم بهتر و بيشتري انجام مي‌شود و در همين مركز خودرويي (باغ پرندگان) نيز، فارغ از انتظار و معطلي چندين ساعته شهروندان براي تزريق واكسن كرونا، مردم از نحوه ارائه خدمت رضايت دارند.

آقاي 62 ساله‌اي كه به همراه همسرش براي تزريق واكسن كرونا به باغ پرندگان آمده مي‌گويد: "بعد از تزريق واكسن كرونا ما را به استراحتگاهي هدايت كردند كه چند دقيقه‌اي در آنجا مستقر شويم تا اگر دچار عارضه پس از تزريق شديم، اقدامات لازم را انجام دهند. به ما به خوبي توضيح دادند كه پس از تزريق واكسن ممكن است چه عوارضي رخ دهد و نگراني مان برطرف شد."

طرح ضربتي واكسيناسيون كرونا توسط نيروهاي اورژانس از روز گذشته آغاز شده است و در اين طرح در تهران، 17 پايگاه ثابت و سيار اورژانس با 420 تكنسين به صورت خودرويي و فردي آمادگي تزريق واكسن به گروه هاي سني اعلام شده را دارد؛ چند روزي است كه نيروهاي اورژانس به كمك كادر پرتلاش بهداشت در مركز واكسيناسيون باغ پرندگان پيوسته‌اند و طبق وعده‌ها قرار است سرعت واكسيناسيون كرونا در كشور و پايتخت، افزايش يابد.

طبق اعلام فرمانده ستاد عمليات مديريت كرونا درتهران، 74 درصد افراد بالاي 80 سال، 76 درصد افراد بين 75 تا 80 سال و 78 درصد افراد 70 تا 75 ساله در پايتخت، عليه كرونا واكسينه شده‌اند.

رفع اختلال در سامانه پيامكي نوبت دهي واكسيناسيون، افزايش تعداد لاين‌هاي تزريق واكسن در مراكز خودرويي و تجميعي و اضافه كردن نيروي انساني براي تزريق واكسن كرونا به افراد واجد شرايط، از راهكارهاي حل شلوغي اين روزهاي مراكز واكسيناسيون است.

مقالات ديگر:بهترين مشاور و روانشناس تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۳:۲۴ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)