anoshaaa anoshaaa .

anoshaaa

"سجاد نوروزي" مدير موزه فرش شد

طي حكمي سجاد نوروزي به عنوان رئيس موزه فرش ايران منصوب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرهاي رسيده از مركز ملي فرش حاكي از آن است كه روز گذشته مراسم توديع و معارفه رئيس اين موزه برگزار شده است و سجاد نوروزي كه پيش از اين توسط عزت الله ضرغامي در ستاد انتخاباتي به عنوان دستيار در حوزه كسب و كار در فضاي مجازي معرفي شده بود، مسئوليت موزه فرش را بر عهده گرفت.

مقالات بيشتر:بهترين قاليشويي حكيميه

پيش از اين پريسا بيضايي به مدت ۵ سال رئيس موزه فرش بود.

مقالات ديگر:محضر ازدواج با قيمت مناسب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۳۷:۲۱ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

زنگ‌خطر 3 ميليون سالمند مجرد در 1430

رويداد ايران:زنگ‌خطر 3 ميليون سالمند مجرد در 1430سالمندان مجرد بيش از سالمندان متاهل در معرض بيماري‌هاي جسمي و قلبي عروقي قرار مي‌گيرند ...

ايران در سه دهه گذشته تحولات چشمگير جمعيتي را تجربه كرده است. اين تغييرات جمعيتي مي‌تواند منشأ چالش‌هاي فراواني براي دولت و مردم هر كشوري قلمداد شود ولي در عين حال با برنامه‌ريزي صحيح مي‌توان براي بهبود وضعيت آينده كشور تلاش كرد. به تازگي رئيس انجمن علمي سالمندان گفته: «اكنون حدود ۸۰ هزار سالمند ازدواج نكرده داريم اما اگر دهه شصتي‌ها به سن سالمندي برسند در سال ۱۴۳۰، حدود سه ميليون سالمند خواهيم داشت كه ازدواج نكردند و مجبور مي‌شويم براي مراقبت از سالمندان، نيروي مراقب وارد كنيم و اين خطر جدي است كه بايد از اكنون به فكر اين موضوع باشيم.» در ادامه، چند نكته مهم از آمارهاي اين مسئول و آسيب‌هاي افزايش تجرد سالمندان را خواهيد خواند.

  به جاي 100 سال، فقط 20 سال فرصت داريم

«احمد دلبري» در گفت‌وگو با شبكه 2 سيما گفته: «در آينده بيشترين رشد جمعيت سالمندي را در جهان خواهيم داشت و اين موضوع نگران‌كننده است زيرا زيرساخت‌هاي لازم را براي اين ميزان جمعيت سالمند نداريم. دو برابر شدن جمعيت سالمند كشورهاي توسعه يافته، ۱۰۰ سال طول كشيده است اما ما فقط ۲۰ سال فرصت داريم. از دولت درخواست مي‌كنم يك عزم ملي را براي اين موضوع به كار گيرند؛ موضوع سالمندي در كشور براي سامان دهي ۸ ميليون نفر در حد سازمان بهزيستي نيست. در ضمن، مشكلات سالمندان پنج برابر مشكلات جوانان خواهد بود؛ جوان اگر خانه نداشته باشد ازدواج نمي‌كند، اما سالمندي كه بيمار مي‌شود پنج نفر از اعضاي خانواده را درگير مي‌كند. ما هيچ ساختاري كه متناسب با نياز سالمندان باشد در كشور نداريم.»

 مقالات بيشتر:آسايشگاه سالمندان غرب تهران

  آسيب‌هاي تجرد در سالمندي

بررسي هاي متعدد نشان داده است كه سالمندان مجرد بيش از سالمندان متاهل در معرض بيماري‌هاي جسمي و قلبي عروقي قرار مي‌گيرند. همچنين احساس شكست، اميد نداشتن به آينده، افسردگي و ... گريبان سالمند مجرد را بيشتر مي‌گيرد. چند مورد از اصلي‌ترين اين آسيب‌ها عبارت اند از:

1- احساس تلخ تنهايي

دنياي تجرد دنياي تحمل تلخ تنهايي‌هاست، به ويژه در سنين بالاتر كه مرد و زن مجرد برخلاف تكامل و غريزه عاطفه‌محور خود بايد سفر دو نفره زندگي را يك نفره طي كنند.

2- ناكامي‌هاي عاطفي

يكي از نيازهاي پايه و حياتي ما آدم‌ها ميل وصف نشدني به دوست داشتن و دوست داشته شدن است. اين ميل اگر در موعد خود به سرانجام نرسد يا در طول مسير ازدواج رخ ندهد، به ناكامي منجر مي شود و عوارض فكري و رواني بسياري دارد.

 3- بي‌ميل شدن به زندگي‌كيفي

فرد مجرد انگار كه گم شده‌اي دارد و دايم با صرف انرژي بسيار به دنبال پيدا كردن آن است. اين صرف انرژي كه گاه به خطا هم نيمه خود را مي‌يابد، حال و روز فرد مجرد را آشفته و بلاتكليف مي‌كند. همه متاهلان اين روزهاي سردرگمي را تجربه كرده‌اند، اما يك سال، دو سال و در نهايت تمام شده و اكنون متاهل هستند. حال فرض كنيد اين سردرگمي سال‌ها به طول انجامد. عارضه آن نااميدي و كاهش انگيزه و بي‌ميلي به زندگي كيفي و انساني و خداي نكرده تمايل به بي‌خيالي و در نهايت پناه بردن به روابط اشتباه است.

  دهه شصتي‌ها دست بجنبانن

ايران امروز كشور جواني است با زاد ولد بسيار كم و اين يعني يك كشور پير در آينده نه چندان دور. بايد گفت منطقي نگريستن دختران و پسران مجرد و خانواده‌ها شايد بتواند كمكي باشد براي رفع اين معضل بزرگ. مقايسه سبك‌زندگي در ايران با سبك‌زندگي اروپايي بسيار اشتباه است كه مدنظر بعضي از جوانان مجرد قرار گرفته است. اگرچه شايد پذيرش اين موارد براي جوان امروز كه مجردي سالم و مستقل است، تقريبا غير قابل باور باشد اما بهتر است قدري واقع‌بين باشيم و توانمندي و شرايط امروز، جوانان را دچار غرور نكند.

از سوي ديگر، بي‌ميلي جوانان به ازدواج تنها عامل اين مشكل نيست بلكه بايد گفت كه پرتوقعي آن‌ها و خانواده‌ها هم در آن نقش دارد. مقايسه كردن و چشم‌و‌هم‌چشمي، ازدواج را ممكن است آن قدر به تاخير بيندازد كه ناگهان خيلي دير شود و مجرد شانس ازدواج را از دست بدهد. بسياري از دختران صرف اين‌كه تحصيلات بالاتري از خواستگار خود دارند، موضوع را منتفي مي‌كنند. بهتر است در چنين شرايطي ساير مولفه‌هاي كفويت را در نظر گرفت و بررسي كرد.

 مراقبت‌هاي جسمي‌و‌رواني كه بايد جدي گرفته شود

سالمندان بسيار بيشتر نسبت به جوانان به مراقبت‌هاي جسمي و رواني نياز دارند. مهم‌ترين نياز در سنين سالمندي، تامين رفاه براي زيستن و امنيت مالي است. دسترسي به خدمات مراقبت از سلامت مناسب يكي ديگر از مسائلي است كه دولت بايد براي حل آن اقدام و زودتر برنامه ريزي‌كند. اصلي‌ترين پيامد اجتماعي داشتن 3 ميليون سالمند در سال 1430، اين است كه به احتمال زياد آن‌ها نيازمند افراد يا نزديكاني خواهند بود كه كمك حال‌شان باشند و اين موضوع براي سالمند مجرد، ده‌ها برابر نگران كننده‌تر است.

مقالات ديگر:گل فروشي اندرزگو


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۵۵:۲۳ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

آلزايمر در خانم‌ها بيشتر ديده مي‌شود

رئيس خانه روانشناسان استان قزوين گفت: آلزايمر در خانم‌ها بيشتر ديده مي‌شود چراكه زنان نسبت به مردان طول عمر بيشتري دارند؛ از طرفي افراد داراي مشكلات قلبي و عروقي مستعد ابتلا به آلزايمر هستند اين بيماري‌ها در آقايان منجر به مرگ مي‌شود و مردان در سن پايين‌تر فوت مي‌كنند بنابراين وجود زنان سالمند بيشتر از مردان سالمند باعث مي‌شود كه تصور كنيم زنان بيشتر به آلزايمر ابتلا مي‌شود.

به گزارش ايكنا از قزوين، عليرضا افتخاري بياتي، رئيس خانه روانشناسان استان قزوين، در همايش آشنايي با آلزايمر كه به مناسبت هفته روانشناسي به همت جهاد دانشگاهي قزوين امروز ۳۱ شهريور در سالن اجتماعات استانداري برگزار شد، تصريح كرد: آلزايمر بايد در مراحل اول تحت درمان قرار بگيرد به اين منظور داروهايي كه به تقويت سلول‌هاي حافظه كمك مي‌كند بايد تجويز شود و در كنار آن روان‌درماني صورت بگيرد.

وي افزود: آلزايمر گران‌ترين بيماري موجود در جهان است و علي‌رغم اينكه مشكل عديده‌اي براي سالمندان دارد تأثير زيادي بر خانواده مي‌گذارد؛ در ايران آمار دقيقي از افراد مبتلابه آلزايمر وجود ندارد؛ اين باور كه همه سالمندان در معرض آلزايمر قرار دارند درست نيست بلكه محيط و كيفيت زندگي سالمندان و عوامل ارثي باعث ابتلاي سالمندان به آلزايمر مي‌شود.

مقالات بيشتر:خانه سالمندان

رئيس خانه روانشناسان استان اظهار كرد: آلزايمر سه مرحله دارد، در آلزايمر خفيف عملكرد فرد كمي تحت تأثير قرار مي‌گيرد و فرد به فراموشي مبتلا مي‌شود، اين مرحله شامل گم كردن راه يا گم كردن كليد خانه است و اگر درمان صورت نگيرد آلزايمر به مرحله‌اي مي‌رسد كه فرد نياز به مراقبت ويژه دارد.

افتخاري يادآور شد: آلزايمر را پزشكان از طريق سي‌تي‌اسكن و ام آر اي تشخيص مي‌دهند و روانشناسان با انجام تست و غربالگري مي‌توانند تشخيص دهند كه فرد به آلزايمر مبتلا است؛ آلزايمر در خانم‌ها بيشتر ديده مي‌شود چراكه زنان نسبت به مردان طول عمر بيشتري دارند؛ از طرفي افراد داراي مشكلات قلبي و عروقي مستعد ابتلا به آلزايمر هستند اين بيماري‌ها در آقايان منجر به مرگ مي‌شود و مردان در سن پايين‌تر فوت مي‌كنند بنابراين وجود زنان سالمند بيشتر از مردان سالمند باعث مي‌شود كه تصور كنيم زنان بيشتر به آلزايمر ابتلا مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: آلزايمر قابل‌پيشگيري است و با روان‌درماني و دارو مي‌توانيم سير بيماري را كاهش دهيم تا به‌سرعت به مرحله نهايي نرسد، با دريافت دارو مي‌توان سير بيماري را از ۴ و ۸ سال به ۲۰ سال رساند، برخي به‌اشتباه تصور مي‌كنند كه آلزايمر در سالمندي طبيعي است و بايد اجازه داد سير طبيعي را طي كند اما اين‌طور نيست و با دارو مي‌توان كاهش داد.

اين روانشناس بيان كرد: در مرحله اول بيماري نوعي اختلال ذهني فردي ايجاد مي‌شود و خود فرد مي‌داند مشكل ايجادشده است اما در تست نمره خوبي مي‌گيرد؛ زماني كه فرد اعلام مي‌كند حافظه‌اش ضعيف شده است اگر جدي نگيريم مراحل بعدي رخ مي‌دهد، وقتي مراحل بيماري پيشرفت كند، فرد به مرحله‌اي مي‌رسد كه نمي‌تواند خوب و بد را تشخيص دهد اما ازنظر عاطفي شرايط خوبي دارد.

وي اظهار كرد: در مرحله پيشرفته نياز به لمس درماني وجود دارد، بايد با سالمند رابطه عاطفي ايجاد شود، گاهي سالمنداني كه در خانه سالمندان هستند يا سالمنداني كه دچار آلزايمر شدن بهانه مي‌گيرند كه مي‌خواهند به خانه خودشان بروند، درحالي‌كه بحث خانه رفتن مطرح نيست و فرد صرفاً مي‌خواهد احساس قلبي نزديكي به محيط زندگي احساس كنند درواقع منظورشان از خانه فضاي فيزيكي نيست بلكه حس و حالي است كه از قرار گرفتن در بين اعضاي خانواده دريافت مي‌كند.

 

افتخاري خاطرنشان كرد: در اين مواقع بايد سالمند را بغل كرد يا ارتباط لمسي با وي برقرار كرد براي مثال مي‌توانيم بازوي سالمند را لمس و حس مراقبت را به او القا كنيم، بايد ديد سالمند چه زمان‌هايي احساس نياز مي‌كند برخي از سالمندان با خاموش شدن برق‌ها يا بالا بودن صداي تلويزيون احساس بي‌قراري مي‌كنند كه بايد موردتوجه قرار بگيرند.

وي بيان كرد: گاهي با توجه به بي‌قراري‌ها نياز است داروي آرام‌بخش به سالمندان داده شود، يكي از مشكلات آلزايمر وابستگي شديد به يك فرد است، صحبت كردن در خصوص خاطرات براي سالمندان خيلي خوب است عمدتاً حافظه كاري و فعال از بين مي‌رود اما حافظه بلندمدت تقريباً ثابت است و خاطرات قديمي برايشان باقي مي‌ماند.

اين روانشناس خاطرنشان كرد: ظهور علائم آلزايمر معمولاً ۶۵ سال به بالا است، براي مثال آدرس خانه را گم مي‌كنند يا قاشق و بشقاب را اشتباهي در يخچال مي‌گذارند، آتروفي مغز و كوچك شدن مغز روند طبيعي است اما آلزايمر ربطي به كوچك شدن مغز ندارد درحالي‌كه اغلب مردم به‌اشتباه فكر مي‌كنند اين روند طبيعي پيري است درحالي‌كه در پيري توانايي ظرفيتي براي عملكرد سريع كاهش پيدا مي‌كند اما اين‌طور نيست كه حافظه ازدست‌رفته باشد.

وي اظهار كرد: براي پيشگيري از آلزايمر بايد سبك زندگي تغيير كند، فعاليت‌هاي ورزشي، ذهني، خواندن كتاب، مطالعه كردن، بالا بودن سطح تحصيلات عوامل تأثيرگذاري است كه بايد موردتوجه قرار بگيرد.

مقالات بيشتر:آرايشگاه زنانه غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۷:۵۶ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)