anoshaaa anoshaaa .

anoshaaa

ژورنال آمریکایی: واکسن فایزر عامل مرگ 10 تن در نروژ

مجله انجمن پزشکی آمریکا نوشته است: یک بررسی تخصصی که توسط آژانس دارویی نروژ انجام شده نشان داد، واکسن کووید ۱۹ فایزر/بیون‌تک احتمالاً مسئول حداقل ۱۰ مورد مرگ افراد مسن ضعیف در خانه‌های سالمندان در نروژ بوده است.

ژورنال آمریکایی: واکسن فایزر عامل مرگ 10 تن در نروژ

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، مجله انجمن پزشکی آمریکا  نوشته است: یک بررسی تخصصی که توسط آژانس دارویی نروژ انجام شده نشان داد، واکسن کووید ۱۹ فایزر/بیون‌تک احتمالاً مسئول حداقل ۱۰ مورد مرگ افراد مسن ضعیف در خانه‌های سالمندان در نروژ بوده است.

مقالات بیشتر:خانه سالمندان

این گروه متخصص در اواخر فوریه ۲۰۲۱ ( حدود ۳ ماه پیش) تشکیل شد تا علت ۱۰۰ مرگ اول گزارش شده از ساکنان خانه سالمندان را که واکسن فایزر را دریافت کرده بودند ، بررسی کند؛ تا آن زمان حدود ۳۰ هزار نف از ساکنان خانه سالمندان واکسینه شده بودند.

اگرچه میزان مرگ و میر در خانه‌های سالمندان به طور کلی بسیار زیاد است و پیش بینی مرگ برخی از ساکنان خانه‌های سالمندان پس از واکسیناسیون  شده بود، آژانس دارویی نروژ می‌خواست تعیین کند که آیا واکسن احتمال مرگ را تسریع کرده است یا خیر و درک صحیح تری از خطرات و مزایای آن به دست آورد.

نتیجه‌گیری این بررسی که در ۱۹ ماه مه ( ۱۰روز پیش) به پایان رسید بیانگر آن بود: ارتباط علی بین واکسن فایزر و مرگ به صورت «احتمال» در ده مورد از هر صد مورد، در ۲۶ مورد «ممکن» و در ۵۹ مورد «بعید» در نظر گرفته شده و ۵ نفر باقیمانده غیر قابل طبقه بندی در نظر گرفته شده است.

گروه متخصص ضمن تأکید بر عدم اطمینان قابل توجه در مورد نتیجه گیری، این خطر را پذیرفت که واکنش‌های جانبی به واکسن‌ها در میان بیماران بسیار ضعیف می‌تواند باعث ایجاد یک عارضه بزرگ شود که در بدترین حالت ممکن است منجر به مرگ زودتر شود.

سیگورد هورتمو،  پزشک ارشد آژانس دارویی نروژ گفت: «بیماران ضعیف می‌توانند از واکسیناسیون بهره مند شوند زیرا در صورت ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در معرض خطر بیماری جدی و حتی مرگ هستند؛ با این حال، گروه متخصص معتقد است که  برای برخی از این بیماران ضعیف، واکنش‌های جانبی شایع ممکن است در روند جدی تر بیماری آنها نقش داشته باشد».

منبع:خبرگذاری فارس


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۲:۳۱ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

دیابت و فشار خون منافاتی با تزریق واکسن کرونا ندارد / از تزریق واکسن نترسید

واکسیناسیون سالمندان با ثبت نام 70 ساله به بالا وارد فاز دیگری شده و روند جدی تری به خود گرفته است. اما چیزی که در سطح جامعه واضح به نظر می رسد این است که بسیاری از مردم از جمله سالمندان ترس قابل توجهی بابت تزریق واکسن دارند.

به گزارش جام جم آنلاین ، ترس از تزریق واکسن کرونا یک موضوع کلی است بدان معنا که برای فرد فرقی ندارد که واکسن چه باشد؛ روسی یا ایرانی. آمریکایی و یا چینی و هندی. آنها به هر حال با توجه به شایعات مختلف و البته جریان های «ضدواکسن» در سراسر جهان ترس زیادی بابت تزریق واکسن دارند و با وجود همه گیری شدید کرونا نمی خواهند آن را تزریق کنند.

مقالات بیشتر:خانه سالمندان

مسئله دیگری که این روزها در بین عموم مطرح می شود این است افراد مبتلا به فشار خون و دیابت نباید این واکسن را تزریق کنند که البته این خبر به شدت از سوی دست اندرکاران مقابله با کرونا و پزشکان مختلف رد می شود.

دکتر حمید عمادی عضو ستاد مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین عنوان کرد: واقعیت این است که بسیاری از افراد حاضر در جامعه از تزریق واکسن و آمپول می ترسند. حالا این تزریق می خواهد پنی سیلین باشد و یا هر نوع دیگری از واکسن و آمپول. من اعلام می کنم که ابتلا به فشار خون و دیابت تزریق واکسن را خطرناک نمی کند.

عمادی گفت: مردم باید با مسئله تزریق واکسن کرونا کنار بیایند. واکسن دردی هم ندارد و درد آن کمتر از تزریق حتی برخی از آمپول ها و واکسن های دیگر است.

این پزشک متخصص تاکید کرد: در رابطه با فشار خون و دیابت باید بگویم که این بیماری ها فی النفسه برای تزریق واکسن خطرناک نیست اما توصیه می کنم دیابتی ها قبل از ترزیق این واکسن حتما صبحانه خود را میل کنند. تاکید من این است که دو بیماری عوارض واکسن را تشدید و بدتر نمی کند.

عضو ستاد مقابله با کرونا افزود: واکسن کرونا عوارض دارد. این عوارض شامل درد موضع تزریق، تب و بدن درد است و نباید مسئله نگران کننده ای باشد. بالا رفتن فشار خون و مشکل سازی در زمینه بیماران دیابتی بعد از تزریق واکسن کرونا شایع و مطرح نیست.

وی اذعان داشت: افرادی که نوبت تزریق واکسن آنها شده است به بهانه های مختلف آن را عقب نیندازند. باید به این مسئله توجه کنیم عوارض مبتلا شدن به بیماری کرونا بسیار بیشتر از عوارض تزریق واکسن مقابله با آن است. همه باید واکسن را تزریق کنند.

این پزشک متخصص در رابطه با دیگر شایعه مرسوم در فضای مجازی مبنی بر خوردن قرص هایی نظیر آسپرین قبل از تزریق واکسن کرونا نیز گفت: این حرف به هیچ عنوان درست نیست و خواهش من از همه مردم این است که به چنین شایعاتی گوش نکنند.

عمادی یادآور شد: شایعات مربوط به واکسن کرونا از جایی آغاز شد که در پی تزریق واکسن آسترازنکا به مردم در برخی از کشور، جوانانی دچار عارضه سکته و لخته خون شدند. به این مسئله باید تاکید کنم که عوارضی که درباره آن شنیده ایم مربوط به افراد 25 سال تا 40 سال و در جمعیت این افراد به وجود آمده است.  عوارض مربوط به این واکسن بین افراد 50 سال رویت نشده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۰:۵۸ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

فاصله زمانی تزریق دوز اول و دوم واکسن کرونا چقدر است؟

محرز با تاکید بر استفاده از ماسک حتی پس از تزریق واکسن به ویژه برای سالمندان اظهار داشت: مسئله مهم این است که برخی فکر می‌کنند پس از تزریق دوز اول می‌توانند از ماسک استفاده نکنند.

فاصله زمانی تزریق دوز اول و دوم واکسن کرونا چقدر است؟

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: دوز اول و دوم واکسن آسترازنکا به فاصله سه ماه تزریق می‌شود که این فاصله زمانی در ایران هم رعایت می‌شود.

مقالات بیشتر:قیمت خانه سالمندان

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و محقق اصلی واکسن کرونای ایرانی در گفتگو با برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران با تاکید بر اینکه افراد بالای ۸۰ سال باید واکسن تزریق کنند گفت: در تمامی دنیا واکسن‌های مختلف وجود دارد، اما فضای مجازی باعث نگرانی و ترس مردم برای تزریق واکسن کرونا شده است. اطمینان برای انجام کار‌ها مهم است. ضمن اینکه دارو و واکسن‌ها عوارض دارند، اما تاثیر آن‌ها بیشتر از عوارض است. این نگرانی که فضای مجازی مسبب آن است موجب شده تا مردم برای واکسیناسیون مراجعه نکنند. افراد بالای ۷۰ سال خطر بالایی در مواجهه با کرونا دارند و حتما باید واکسن بزنند به ویژه اینکه بیماری زمینه‌ای هم داشته باشند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره عوارض واکسن‌های کرونا گفت: واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک که عوارضی داشته اند هم برای میلیون‌ها نفر تزریق شده اند. میلیون‌ها نفر از مردم انگلستان با واکسن آسترازنکا تزریق شده اند. در افراد زیر ۵۰ سال عوارضی دیده شده، ولی برای افراد بالای ۵۰ سال توصیه می‌شود حتما این واکسن‌ها تزریق شوند، چون عوارض کمتری دارد.

وی افزود: دوز اول و دوم واکسن آسترازنکا به فاصله سه ماه تزریق می‌شود که این فاصله زمانی در ایران هم رعایت می‌شود.

محرز با تاکید بر استفاده از ماسک حتی پس از تزریق واکسن به ویژه برای سالمندان اظهار داشت: مسئله مهم این است که برخی فکر می‌کنند پس از تزریق دوز اول می‌توانند از ماسک استفاده نکنند. ۷۵ درصد جمعیت آمریکا واکسینه شده اند و در حال حاضر بر روی واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۶ سال کار می‌کنند. نکته این است که پس از اینکه جامعه واکسینه شد تمامی کار‌ها به روال عادی باز می‌گردد. جامعه پر از ویروس کووید است. اگر فردی دوز اول واکسن را دریافت کند و در جامعه آلوده حاضر شود می‌تواند مبتلا به بیماری گردد.

وی افزود: ثابت شده که واکسیناسیون می‌تواند از مرگ و ابتلاء شدید و بستری در بیمارستان جلوگیری می‌کند، اما اینکه فرد ناقل خواهد بود یا نوع خفیف بیماری را خواهد گرفت یا خیر؟ هنوز چیزی مشخص نیست. اگر چه بر اساس آخرین مطالعات، افراد پس از تزریق واکسن‌های تولید شده در آمریکا ناقل نخواهند بود. اما این مطالعات برای واکسن‌های دیگر به نتیجه نرسیده است. مهم این است که جامعه باید واکسینه شود. حتی اگر واکسنی ۵۰ درصد اثر بخشی داشته باشد کافیست. برای بازگشت به حالت عادی همه باید به نوبت واکسینه شوند و ترس از عارضه بی مورد است. از بین میلیون‌ها نفرکه واکسن را تزریق کرده اند تعداد اندکی دچار عارضه شده اند. نکته آخر اینکه تا نوبت دوم واکسن را تزریق نکرده ایم و تا زمانیکه جامعه واکسینه نشده باید به ماسک زدن ادامه دهیم.

 

محقق اصلی واکسن کرونای ایرانی در مورد اینکه آیا می‌توان برای تاثیرگذاری بیشتر، دوز اول واکسن را از یک برند و نوع دیگر را از برند دیگر استفاده کرد؟ گفت: هنوز پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، ولی من به شخصه معتقدم باید برای دوز اول و دوم از یک نوع واکسن استفاده کرد و برای یادآوری می‌توان از برند دیگری از واکسن کرونا استفاده کرد. تحقیقاتی برای پاسخ به این موضوع در اروپا و آمریکا در حال انجام است، اما هنوز نتیجه قطعی آن اعلام نشده است.

محرز خاطرنشان کرد: هرچه این ویروس بیشتر از انسان به انسان سرایت کند جهش آن هم بیشتر خواهد بود به همین دلیل واکسیناسیون توصیه می‌شود. در حال حاضر ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور غالب است. ویروس‌های آفریقای جنوبی و هندی هم وارد کشور شده که خبر از وسعت آن‌ها نداریم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۷:۰۱ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

کرونا در آسایشگاه خیریه کهریزک کنترل شده‌است

شهرری - ایرنا - رییس شبکه بهداشت شهرستان ری با اشاره به آغاز واکسیناسیون سالمندان آسایشگاه کهریزک در اسفندماه، گفت: وضعیت شیوع کرونا در این آسایشگاه کاملا کنترل شده‌است.

علیرضا صدرایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: تمام ورود و خروج ها و وضعیت سلامت سالمندان و افراد معلول آسایشگاه خیریه کهریزک توسط کارشناسان بهداشتی شبکه بهداشت ری و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی کنترل می شود.

وی اضافه کرد: کارشناسان شبکه بهداشت شهرستان ری با استفاده از تجربه سال گذشته در خصوص مهار ویروس کرونا در این آسایشگاه امسال به خوبی جلوی تشدید وضعیت را گرفته اند.

روزانه ۱۰ هزار تست کرونا در شهرستان ری انجام می شود

مقالات بیشتر:آسایشگاه سالمندان خصوصی تهران

صدرایی در ادامه با بیان اینکه وضعیت شیوع کرونا مانند سایر نقاط کشور در شهرستان ری نیز قرمز است، خاطرنشان کرد: مراکز بهداشتی شهرستان روزانه ۱۰ هزار تست انجام می دهند.

وی اضافه  کرد: هم اکنون چهار مرکز ۱۶ ساعته و ۲ مرکز ۲۴ ساعته در قالب خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت در خصوص شناسایی و درمان بیماری کرونا به مردم جنوب استان تهران خدمات می دهند.

رییس شبکه بهداشت شهرستان ری با بیان اینکه در روستاها سلامت مردم پایش می‌شود، گفت: خانه‌های بهداشت و پایگاه های سلامت در سطح روستاها به سلامت افراد رسیدگی می‌کنند و با توجه به این که جمعیت روستاها تحت کنترل است، رابطان سلامت از طریق تماس تلفنی نیز پیگیری کنترل افراد ساکن در روستاها را انجام می‌دهند و تست‌های لازم انجام شده و در صورت بروز مشکل به مراکز سلامت ارجاع می‌شوند.

این مسئول در خصوص نظارت بر اعمال محدودیت های کرونایی در شهرستان ری نیز، تاکید کرد: هم اکنون ۲۸ مرکز و ۴۵ بازرس بهداشت اصناف وظیفه نظارت برعملکرد کسبه و اصناف مختلف شهرستان را بر عهده دارند.

صدرایی با تاکید براینکه فقط گروه شغلی یک اجازه فعالیت در شرایط قرمز کرونا را دارند، گفت: چهار گشت ویژه در ساعات غیر اداری وظیفه بازرسی از اصناف و برخورد با متخلفان را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: اصناف متخلفی که در این شرایط محدودیت های کرونایی را زیر پا بگذارند به صورت آنی پلمب و صاحبان آن نیز به مراجع قضایی معرفی می شوند.

 

صدرایی با اشاره به اینکه پلمب واحدهای متخلف حداقل ۱۵ روز طول خواهد کشید، اظهار داشت: اصناف پلمب شده تا تغییر وضعیت قرمز استان تهران همچنان بسته خواهند ماند و جریمه نقدی نیز در انتظار متخلفان است.

شهرستان ری با جمعیتی در حدود یک میلیون نفر در جنوب استان تهران واقع شده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۷:۳۱ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

بی برنامگی خانه های بهداشت از چهارشنبه هفته پیش تا امروز

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از چهارشنبه هفته گذشته برخی رسانه های کشور گزارش دادند که ثبت نام افراد بالای 65 سال برای دریافت اولویت واکسن کرونا در مراکز بهداشتی سراسر کشور آغاز شده است؛ شنبه این هفته نیز لیستی منتسب به سازمان نظام پزشکی با عنوان «فهرست مراکز ثبت نام از سالمندان برای تزریق واکسن کرونا در تهران» در رسانه های مختلف منتشر شد و به موازات آن فهرست های دیگری نیز مربوط به شهرهای دیگر در فضای مجازی انتشار یافت.

در این میان گزارش میدانی رکنا از یکی از مراکز بهداشت شمال تهران حاکی از آن بود که از روز یکشنبه تجمع سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای در خانه های سلامت شدت گرفت و با وجود این که دقیقا در همان روز هم علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی و هم کیانوش جهانپور ، سخنگوی سازمان غذا و دارو ، تاکید کردند که هیچ نیازی به مراجعه حضوری سالمندان برای دریافت نوبت واکسن کرونا نیست، اما متصدیان مراکز بهداشت ضمن دریافت اطلاعاتی مانند شماره ملی، شماره تلفن و نشانی محل سکونت از سالمندان، از آنها برای قرار گرفتن در فهرست دریافت کنندگان واکسن، ثبت نام می کردند.

مقالات بیشتر:آسایشگاه سالمندان

تداوم این روند در روز یکشنبه باعث شد که وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه ای تاکید کند که «هنوز هیچ محلی برای ثبت نام واکسن کرونا اعلام نشده است و مردم از تجمع در خانه های سلامت و مراکز بهداشتی پرهیز کنند.» این مرکز در اطلاعیه خود نوشت که «در پی انتشار خبری نادرست در فضای مجازی و برخی رسانه ها مبنی بر ثبت نام حضوری در مراکز بهداشتی جهت نوبت گیری تزریق واکسن، به اطلاع می رساند هیچ ثبت نامی برای نوبت گیری واکسن انجام نشده است.» اما در روز یکشنبه دقیقا در همان لحظه ای که این خبر در سایت مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر شد، ما در یکی از مراکز بهداشتی شمال تهران بودیم و در حال شرکت در فرآیند ثبت نام واکسن کرونا!

 

وزارت بهداشت وعده داده بود که تجمع نشود

در روز دوشنبه نیز ایرج حریرچی ، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام خبر آغاز فرآیند توزیع واکسن کرونا در میان افراد 80 سال به بالا از روز سه شنبه، گفت که از چهارشنبه نیز افراد 65 تا 80 ساله می توانند برای دریافت نوبت واکسن به سامانه اینترنتی salamat.gov.ir مراجعه کنند.

 

او هم مثل دیگر هم قطاران خود در وزارت بهداشت تاکید کرد که سالمندان هیچ نیازی به مراجعه حضوری برای تزریق واکسن کرونا یا دریافت نوبت آن ندارند؛ چون خانه های بهداشت با افراد 80 سال به بالا تماس می گیرند و محل دریافت واکسن را برای آنها اعلام می کنند و افراد بین 65 تا 80 سال نیز می توانند با مراجعه به سایت salamat.gov.ir اطلاعاتشان را ثبت کنند تا مکان و زمان دریافت واکسن برایشان در روزهای آینده پیامک شود.

 

همچنین به گفته حریرچی، قرار شد که برای پرهیز از تشکیل صف های شلوغ دریافت واکسن، محل های ویژه ای از جمله بیمارستان های نوساز یا سالن های ورزشی برای این کار اختصاص داده شود تا سالمندان برای تزریق واکسن کرونا مجبور به تجمع در محل های کوچک خانه های بهداشت نشوند.

 

علاوه بر این، رئیسی نیز وعده داد برای این که سالمندان 80 سال به بالا که وزارت بهداشت شماره تلفن آنها را ندارد یا سالمندان بین 65 تا 80 ساله که توانایی مراجعه به سامانه اینترنتی اعلام شده را ندارند، از دریافت واکسن کرونا جا نمانند، از روز 11 اردیبهشت برایشان شماره تلفنی اعلام خواهد شد، تا از آن طریق برای دریافت واکسن کرونا ثبت نام کنند و از مکان و زمان دریافت واکسن خود با خبر شوند.

 

تمام این برنامه های اعلام شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت برای آن بود که سالمندان هیچ نیازی به حضور در صف های شلوغ برای دریافت نوبت یا تزریق واکسن کرونا نداشته باشند؛ اما دقیقا برخلاف همه این وعده های مقامات بهداشتی کشور، افراد 80 سال به بالا بدون رعایت اصول بهداشتی برای دریافت واکسن کرونا در مقابل خانه های بهداشت تجمع کردند تا بار دیگر شور بودن آش بی برنامگی نمکی و رفقا بر همگان ثابت شود.

 

در این میان، رکنا دیروز و امروز با مراجعه به یک مرکز بهداشت در شمال تهران از همین موضوع گزارش میدانی تهیه کرد و نشان داد که اساسا وزارت بهداشت در یک هفته گذشته دچار بی برنامگی در نحوه توزیع واکسن به گروه های اولیه واکسیناسیون عمومی کروناست و خانه های سلامت زیر مجموعه این وزارتخانه بعضا تا 6 ساعت سالمندان را یک لنگه پا در صف های شلوغ دریافت واکسن نگه می دارند؛ موضوعی که قطعا می تواند ابتلای سالمندان و گروه های پرخطر به کرونا را به همراه داشته باشد؛ بخصوص که ثابت شده است حتی دریافت هر دو دوز واکسن نیز نمی تواند در برابر ابتلا به کرونا مصونیت ایجاد کن


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۰:۰۳ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

خانه سالمندان اسفراین کسری واکسن ندارد/ تخلف احتمالی در دست بررسی

اسفراین- فرماندار اسفراین گفت: هیچ سهمیه‌ای از واکسن کرونا سالمندان اسفراین کسر نشده و تخلف احتمالی در دست بررسی است.

مهدی کرامتی در گفتگو با مهر اظهار کرد: بر اساس سند واکسیناسیون کرونا مراکز نگهداری سالمندان از گروه‌های در اولویت دریافت واکسن هستند که علاوه بر سالمندان، پرسنل تمام وقت شاغل این مراکز نیز می‌توانند واکسن را دریافت کنند.

مقالات بیشتر:خانه سالمندان غرب تهران

فرماندار اسفراین ضمن اشاره به دریافت واکسن کرونا کلیه سالمندان این مرکز تصریح کرد :۲ تن از اعضای خانواده مدیر این مرکز جزو شاغلین (حسابدار -کارپرداز) مرکز سالمندان هستند که ارتباط زیادی با سالمندان نداشته‌اند.

وی افزود: این مسئله باید بررسی شود که آیا این افراد در این مرحله می‌بایست واکسن را دریافت می‌کردند یا دریافت واکسن باید در مرحله دیگری انجام می‌شد.

کرامتی در پایان گفت: این تخلف توسط مراجع مرتبط در حال بررسی است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۹:۲۱ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

سربازان باید آموزش‌های تخصصی خاص را فرابگیرند

تهران - ایرنا - حقوقدان و وکیل دادگستری با بیان اینکه قانون خدمت نظام وظیفه ناکارآمد است، گفت: مقررات خدمت نظام وظیفه مربوط به صد سال قبل است و باید مانند بسیاری از کشورهای دنیا، جوانان با عنوان «ارتش‌های حرفه‌ای» آموزش‌های تخصصی خاص را فراگیرند.

قانون خدمت نظام اجباری مشتمل بر ۳۲ ماده، در ۱۶ خرداد ۱۳۰۴ به تصویب مجلس شورای ملی رسید. به موجب ماده اول آن، تمام  اتباع ذکور ایران، اعم از نفوس شهری و روستایی و ایلات و افراد ساکن خارج از کشور، از ابتدای سن ۲۱ سالگی موظف به خدمت سربازی بودند و مدت خدمت نیز دو سال بود. به‌ این ترتیب، همه افراد مذکر بدون توجه به منطقه یا ایل آنان موظف به انجام خدمت سربازی شدند.

به تازگی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مساله حذف خدمت اجباری را مطرح کرده اند که این موضوع مورد استقبال برخی مسئولان و نارضایتی برخی دیگر قرار گرفته است.

نعمت احمدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا افزود: صد سال قبل جمعیت کشور کمتر از ۲۰ میلیون نفر بود و ایران بعد از کودتای سوم اسفند رضا شاه ناامن شده بود و اولین دولت مرکزی، ارتش منظم قوی لازم دآشت.

وی خاطرنشان کرد: بعد از مشروطه و پایان قاجاریه تا تشکیل دولت پهلوی بیشترین زجر مردم به دلیل فقدان ارتش منظم بود بنابراین زمانی که کودتا رخ داد و سلطنت تغییر کرد، اولین خواسته مردم، ایجاد امنیت بود و امنیت هم از طریق اقدام منظم نظامی و تشکیل ارتش محقق شد.

احمدی اظهار داشت: خدمت نظام وظیفه که مردم آن را «اجباری» خواندند، در قانون تصویب شد که براساس آن افراد ذکور بالای ۲۱ سال باید برای امنیت کشور خدمت می‌کردند.

این حقوقدان افزود: اکنون ایران با جمعیت ۸۵ میلیونی و دارا بودن جمعیت جوان شرایط صد سال گذشته را پشت سر گذاشته و از امنیت برخوردار است و از سویی دیگر اکنون در کشورهای مختلف دنیا «ارتش‌های حرفه‌ای» شکل گرفته است.

وی با اشاره به طولانی بودن مدت زمان خدمت نظام وظیفه افزود: این مدت واقعا برای یک جوان غیرقابل تحمل شده و آمار مشمولان غایب هم حاکی از نوعی دل‌زدگی و فقدان انگیزه برای حضور در خدمت سربازی است.

وکیل دادگستری گفت: ایران هم باید مانند بسیاری از کشورها یک دوره آموزشی فنون نظامی برای جوانان برگزار کند تا در صورت بروز جنگ و نیاز به نیروی نظامی بیشتر، افراد آموزش‌ها و مهارت‌های اولیه را فراگرفته باشند.

 

وی اضافه کرد: اکنون سربازان بعد از گذشت دوره کوتاهی که برای فراگیری آموزش‌های نظامی می‌گذرانند در سازمان‌ها و اداره‌های حکومتی خدمت می‌کنند به عنوان نمونه سربازی که در دادگستری یا اداره دولتی نامه‌رسان است، چه کار حرفه‌ای فرا می‌گیرد و چه خدمت خاصی ارائه می‌دهد؟

احمدی اظهارداشت: اگر افرادی با عنوان ارتش حرفه‌ای، آموزش‌های نظامی خاص ببینند و کادر نظامی گسترده تر شود آن گاه افرادی که می‌خواهند در خدمت نیروهای نظامی مشغول شوند، کارآمدی بیشتر خواهند داشت.

وی درباره محدودیت‌های خدمت نظام وظیفه برای جوانان گفت: افرادی که کارت پایان خدمت سربازی ندارند از برخی خدمات محروم هستند؛ در گذشته مشمولان غایب حتی نمی‌توانستند گواهینامه رانندگی داشته باشند و این موضوع مشکلات عدیده‌ای برای برخی پیش آورده بود.

به گزارش ایرنا، امان الله حسین پور نماینده مردم اسفراین و عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در حالی به اسلامی نبودن سربازی اجباری اشاره می کند که در توئیتی نوشته است: ‌ببینید دوستان. مسأله ساده است. یک نفر سرباز خوبی می شود، یک نفر معلم خوبی،  یک نفر آشپز خوبی، یک نفر پزشک خوبی، یک نفر دانشمند خوبی، یک نفر سیاستمدار خوبی و ...هرکدام هم در حوزه ی خود خدمتگزار مردم و کشورشان هستند، ‌سربازی اجباری اسلامی نیست.

ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس و  نائب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتی نوشت: ‌قانون‌ سربازی اجباری به دغدغه بزرگی برای اشتغال و تشکیل زندگی نسل جوان تبدیل شده است. استخدام نیروهای متخصص نظامی به نفع امنیت و اقتدار کشور است؛ باید فاصله دانشگاه تا بازار کار را کوتاه کنیم.

حسن شجاعی علی آبادی نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه و نائب رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: ‌برآورده کردن نیازهای دست چندم نیروهای مسلح با ‌سربازی اجباری با صرف دو سال از بهار عمر جوانان، مصداق اسراف در عمر و موجب آسیب‌های فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی است. حذف ‌سربازی اجباری به پشتیبانی و مانع‌زایی از تولید نیز می‌انجامد.

سردار موسی کمالی مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی سربازان نیروهای مسلح در این زمینه گفت: موضوع تجدیدنظر در مدل خدمت سربازی، یک بحث پیچیده نظامی است و باید فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح و استراتژیست‌های نظامی در این موضوع نظر بدهند. همچنین این بحث‌ها باید در جلسات تخصصی با حضور مسئولان دفاعی و امنیتی کشور مطرح شود نه در توییتر و با اطلاعات و آمار ضعیف و اشتباه. از سوی دیگر آمار سه میلیون مشمول غایب، به‌طور ناگهانی پدید نیامده و برای غایبان یک سال و دو سال و حتی ۱۰ سال اخیر نیست. این میزان مربوط به تعداد غایبینی است که متولد سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۲ هستند؛ یعنی سه میلیون مشمول غایب طی حدود ۲۶ سال. بنابراین آمار سه میلیون غایب، به‌طور دفعی و در یک بازه زمانی کوتاه پدید نیامده است، لذا آمار میلیونی غایبان، پدیده جدیدی نیست.

وی ادامه داد: همیشه چه در دوران طاغوت، چه دوران دفاع‌مقدس و بعد از آن، پدیده غایبین وجود داشته است. هم ‌اکنون تعداد غایبین حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است و حتی امسال نیز ممکن است افزایش یابد،  با توجه به تجربه‌ای که در اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح دارم، روند صعودی شدن تعداد غایبین اتفاق تعجب‌برانگیزی نیست چون در گذشته هم وجود داشته است. ضمن اینکه مواردی نظیر کاهش استخدام در مراکز دولتی باعث شده است اثرگذاری محدودیت‌هایی نظیر منع استخدام مشمولان غایب در مراکز دولتی، کم‌اثر شوند. همچنین مصوبات مجلس شورای اسلامی در زمینه حذف برخی محدودیت‌ها برای غایبین، نظیر برداشته شدن محدودیت اخذ گواهینامه یا محدودیت ثبت اموال نیز در افزایش آمار غایبین اثرگذار بوده است. حتی وعده‌هایی که در مورد حذف سربازی داده می‌شود نیز تأثیر زیادی در افزایش غیبت دارد.

سردار کمالی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث داوطلبانه شدن خدمت سربازی اشاره کرد و افزود: یک‌ سری بحث‌های عامه‌پسند در فضای مجازی انجام می‌شود. نمی‌توان در این حوزه، عامیانه نظر داد. اینکه از سوی برخی جوانان در فضای مجازی این جو ساخته شود که دیگر دوران سربازی وظیفه‌ای به‌سر رسیده است و جوانانی هم که با این جو روبه‌رو می‌شوند، خوش‌شان بیاید و آفرین و بارک‌الله بگویند، نمی‌تواند گامی جدی برای بهینه کردن دوران خدمت باشد. 

وی اظهارداشت: بحث درباره طراحی مدل جدید خدمت وظیفه عمومی، شباهت‌هایی با موضوع حذف کنکور دارد. همانطور که برگزاری یا حذف کنکور، هر کدام دارای مزایا و معایبی است؛ باقی ماندن خدمت دوره ضرورت به شیوه فعلی یا داوطلبانه شدن آن نیز هر کدام مزایا و معایبی دارد. سربازی و داوطلبانه شدن سربازی اگر بخواهد تثبیت و اجرا شود و منابع آن تامین شود، مانند حذف کنکور سال‌ها طول می‌کشد و اتفاقی نیست که بتواند با یک تصمیم در عرض چندماه یا چند سال عملیاتی شود؛ ضمن اینکه تصمیم‌گیری درباره سربازی که به مسائل دفاعی و امنیتی ربط دارد، موضوع مهم‌تری از کنکور هم محسوب می‌شود و نیازمند تصمیم‌گیری در سطوح عالی دفاعی و نظامی است.

مقالات بیشتر:وکیل کیفری غرب تهران

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۰:۴۶ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

تداوم هوای ناسالم در تهران، بیماران قلبی و سالمندان در خانه بمانند

به گزارش نصیرنیوز به نقل از ایرنا بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، همچنین میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۹ امروز پنجشنبه ۱۹ فروردین بر روی شاخص ۱۰۹ در شرایط ناسالم برای گروه های حساس بود. در همین مدت، غلظت آلاینده ذرات […]

در همین مدت، غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون با شاخص ۷۹، ازن با شاخص ۵۲، دی اکسید نیتروژن با شاخص ۶۸ و منواکسید کربن با شاخص ۳۰ بوده است.

فرمانداری شهر ری در وضعیت پاک

بر این اساس، ایستگاه‌های فرمانداری شهر ری با شاخص ۷۱، شهرداری منطقه چهار با شاخص ۷۲ و شهرداری منطقه ۱۶ با شاخص ۷۵ طی ۲۴ ساعت گذشته از لحاظ آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون کمترین آلایندگی را به ثبت رسانده و جزو مناطق سالم بود.

ایستگاه پارک سلامت منطقه ۱۷ در شرایط ناسالم

همچنین ایستگاه‌های پارک سلامت منطقه ۱۷ با شاخص ۱۵۱، فرمانداری شهر ری با شاخص ۱۵۱ و دانشگاه شریف با شاخص ۱۳۸ از لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بیشترین آلایندگی را ثبت کردند. 

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

سال گذشته، ۱۶ روز هوای پاک، ۲۲۶ روز هوای قابل قبول یا همان سالم و ۱۰۷ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و ۱۶ روز ناسالم برای همه گروه ها در تهران به ثبت رسید.

مقالات بیشتر:مرکز توانبخشی سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۱:۵۵ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

شهرقدس| بازدید سرزده از مرکز توانبخشی روزانه هیلان

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قدس ضمن حضور سرزده در مرکز شبانه روزی کودکان ذهنی زیر ۱۴ سال هیلان و بازدید از نحوه ارائه خدمات تخصصی و آموزشی توانبخشی به این کودکان پرداخت و همچنین  با پرسنل این مرکز دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از روزنامه اقتصاد آینده، پروین یاری زاده ضمن اشاره  به وجود ویروس کرونا و تغییر در شیوه زندگی آحاد جامعه و چالش های سازگاری همراه با آن گفت: توجه به این مهم در مراکز شبانه روزی   با در نظر گرفتن شرایط موجود توسط این مراکزاهمیت افزون تری دارد.

این مسئول در بازدید خود ضمن تاکید بر  توجه و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی مطابق با دستورالعمل های ابلاغی در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا توسط  مراکز، از زحمات و تلاش کارکنان مرکز تشکر و قدردانی کرد.

یاری زاده هدف از این بازدید را بررسی چگونگی و کیفیت ارائه خدمات عنوان کرد و وی از فضاهای فیزیکی، انبار مواد غذایی و سایر قسمت های مرکز توانبخشی کودکان زیر ۱۴ سال هیلان بازدید به عمل آورد.

مقالات بیشتر:مرکز توانبخشی سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۱۰:۱۶ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)

لغو دید و بازدیدهای عمومی از آسایشگاه کهریزک/ نحوه پرداخت کمک‌های مردمی

مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه کهریزک با بیان اینکه تمامی عیادت‌ها و دید و بازدیدهای عمومی از آسایشگاه لغو است، گفت: تنها سالمندان و معلولانی که دارای خانواده هستند، ملاقات با خانواده‌هایشان با هماهنگی‌ها و تحت شرایط خاص و با نظارت‌های دقیق کارشناسان حوزه بهداشت، درمان و اجتماعی و با کنترل که آلودگی سرایت پیدا نکند، انجام خواهد شد.

محسن پزشکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نحوه دید و بازدیدهای عمومی اظهار کرد: به جهت شیوع ویروس کرونا و به ویژه موج جدید آن که از سوی وزارت بهداشت نیز تذکرات لازم داده می‌شود، در نوروز سال ۱۴۰۰ مانند نوروز سال ۹۹ تمامی ملاقات‌ها در آسایشگاه خیریه کهریزک آزاد نیست.

وی ادامه داد: تمامی عیادت‌ها و دید و بازدیدهای عمومی لغو است و تنها سالمندان و معلولانی که دارای خانواده هستند، ملاقات با هماهنگی‌ها و تحت شرایط خاص و با نظارت‌های دقیق کارشناسان حوزه بهداشت، درمان و امور اجتماعی و با کنترل که آلودگی سرایت پیدا نکند، انجام خواهد شد.

مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه کهریزک در ادامه درباره نحوه پرداخت کمک‌های مردمی به موسسه خیریه کهریزک نیز اظهار کرد: نیکوکاران می‌توانند از طریق شماره حساب آسایشگاه خیریه کهریزک

۶۰۳۷-۶۹۱۹-۹۰۱۱-۴۹۸۵ کمک‌های مردمی خود را پرداخت کنند.

مقالات بیشتر:آسایشگاه سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۵:۲۴ توسط:anoshaaa موضوع: نظرات (0)